Technologia | Opony do motocykli typu adventure - Allrounders

Technologia | Opony do motocykli typu adventure - Allrounders

Opony do motocykli turystycznych muszą zapewniać wymagającą równowagę między użytkowaniem na szosie i w terenie. Wraz z ekspertami od opon z firmy Metzeler, którzy ściśle współpracowali z Touratech przez ostatnie 15 lat, przyglądamy się rodzajom opon i technologii.

Opona tworzy połączenie między motocyklem a podłożem. Na początku brzmi to niewinnie, ale jeśli przyjrzeć się bliżej, okazuje się, że jest to dość trudne zadanie. Opona musi przenosić siły napędowe, absorbować siły hamowania, zapewniać imponującą przyczepność nawet w pochylonej pozycji, a jednocześnie zapewniać jak najbardziej komfortowe prowadzenie, a wszystko to przy jak najdłuższej żywotności. Podczas gdy opony czysto szosowe lub prawdziwie terenowe muszą osiągnąć ten wyczyn w swoich wąsko zdefiniowanych obszarach zastosowań, opony turystyczne stoją przed dodatkowymi wyzwaniami. Muszą one dobrze radzić sobie zarówno na szosie, jak i w terenie - z różnym naciskiem w zależności od typu opony.

Ale czym dokładnie jest opona do motocykli typu adventure? Po pierwsze, jest to średnica opony, określana przez producenta. W przypadku motocykli turystycznych o dużej pojemności i bardziej zorientowanych na szosę, standardem jest kombinacja 19 cali z przodu i 17 cali z tyłu, podczas gdy lżejsze modele, które są przeznaczone bardziej do użytku w terenie, mają 21-calowe przednie koło z 18-calowym, lub, rzadziej, 17-calowym kołem z tyłu. Oczywiście opony te są również przystosowane do jazdy w terenie, choć istnieją też profile czysto szosowe, przeznaczone specjalnie do motocykli turystycznych. Ma to sens, ponieważ niektórzy kierowcy wybierają wyłącznie jazdę szosową i uwielbiają wysoki poziom komfortu opon szosowych.

PROFIL OPON

W tym miejscu chcemy jednak porozmawiać o tych oponach, które gwarantują bezpieczeństwo i przyjemność z jazdy również w warunkach terenowych. Co wyróżnia opony, które równie dobrze sprawdzają się na bezdrożach, ścieżkach, jak i podczas szybkiej jazdy po autostradach? Przede wszystkim musimy jasno powiedzieć, że pomimo znacznych ulepszeń w zakresie poszerzania spektrum zastosowań, żadna opona nie może być najlepsza we wszystkich obszarach. Dlatego potrzebny jest kompromis, który producenci często przedstawiają w punktach procentowych. 70.30 oznacza zatem, że producent przewiduje, że jego opona będzie w 70% przeznaczona do jazdy szosowej i w 30% do jazdy terenowej. Ale jakie są powody tych zaleceń dotyczących przydatności?

To prowadzi nas do projektowania bieżnika opony. Zasadniczo im wyższy bieżnik tym bardziej opona nadaje się do użytku w terenie. Wyjaśnienie jest proste: Nacisk powierzchniowy stosunkowo małych kostek bieżnika jest wysoki, dzięki czemu mogą one „wgryzać” się w nawierzchnię. Ziemia z trudem zatrzymuje się w dużych szczelinach, ponieważ jest wyrzucana przez siłę odśrodkową, dzięki czemu bieżnik się nie zapycha. Jest to określane jako zdolność opony do samooczyszczania. Z drugiej strony oczywiste jest, że taka opona ma wady na drodze. Mały obszar styku przenosi mniejsze siły przyspieszania i hamowania niż opona z pełną powierzchnią bieżnika, a także podlega zwiększonemu zużyciu. W związku z tym producenci zmieniają proporcje w zależności od zamierzonego zastosowania i starają się zaprojektować wzór bieżnika, który jest zoptymalizowany do danego celu pod względem trakcji, przyczepności, prowadzenia, wypierania wody, samooczyszczania i płynnej jazdy.

Na luźnym terenie opony Adventure Bike są wystawiane na próbę: Bieżnik opony musi się wgryzać w nawierzchnię i sam się czyścić.

SKŁAD ROBI RÓŻNICĘ

Funkcjonalny wzór opony sam w sobie nie gwarantuje jednak dobrych osiągów. Mieszanka gumy ma kluczowe znaczenie dla przyczepności i trwałości opony. Kauczuk jest podstawą każdej gumy - niezależnie od tego, czy jest to kauczuk naturalny, czy jego syntetyczne odpowiedniki. Po intensywnej obróbce producenci opon dodają do surowca różnego rodzaju substancje, aby nadać gumie pożądane właściwości, takie jak trwałość, wytrzymałość na rozciąganie, odporność na ścieranie i benzynę lub elastyczność. Nawiasem mówiąc, guma uzyskuje swój czarny kolor dzięki dodanej sadzy, która jest ważnym wypełniaczem odpowiedzialnym za odporność na ścieranie i może stanowić do 30 procent masy opony. Innym ważnym dodatkiem jest krzemionka, znana również jako kwas krzemowy. Krzemionka sprawia, że mieszanka gumy i sadzy zaczyna "pracować" wewnętrznie wcześniej, przekształcając energię dostarczaną przez toczenie w ciepło. Jest to szczególnie ważne w przypadku użytkowania szosowego, ponieważ elastyczna mieszanka gumowa może lepiej dostosować się do drobnej struktury asfaltu - co zapewnia decydujący plus w przyczepności, zwłaszcza na zimnych lub mokrych drogach. Dobrą rzeczą jest to, że zmniejszone tarcie wewnętrzne gumy zmniejsza również opory toczenia. Nowoczesna opona motocyklowa, zarówno szosowa, jak i do mieszanego użytku, nie składa się z jednej mieszanki gumy. Producenci stosują różne mieszanki w różnych obszarach zastosowań, aby zoptymalizować wymagane właściwości. Podczas gdy w środkowej części opony coraz większą wagę przywiązuje się do odporności na ścieranie, na ścianach bocznych stosuje się bardziej miękkie mieszanki, aby zoptymalizować przyczepność podczas pochylania.

ADVENTURE-BIKE TYRES: ALLROUNDERS AND SPECIALISTS AT ONCE

Aby zrozumieć, w jaki sposób nowoczesna opona enduro zachowuje równowagę między solidnym użytkowaniem w terenie a jazdą turystyczną, przyjrzymy się szczegółowo przykładowi Metzeler Karoo 4 (patrz ilustracja).

Opantentowany wzór bieżnika zapewnia mocne zazębianie się z podłożem na miękkich nawierzchniach. Szerokie szczeliny bieżnika umożliwiają skuteczne samooczyszczanie. Jest to wspomagane przez falisty przebieg rowków bocznych, tj. przestrzeń między środkowymi i bocznymi wypustkami. Wypustki boczne są przesunięte względem wypustek środkowych, dzięki czemu tworzą obszar przechwytywania, który odpowiada za prowadzenie boczne. Pomiędzy wypustkami bocznymi znajdują się również obszerne rowki, które zapobiegają zatykaniu się. Zmienne kąty na ścianach bocznych wypustek zapewniają najlepszy możliwy kontakt opony z podłożem. Wyjątkowo sztywny korpus opony Karoo 4 nie tylko zapewnia niezbędną stabilność przy dużej ładowności, ale także umożliwia precyzyjne prowadzenie nawet przy sportowym stylu jazdy na drodze. Metzeler używa terminu mieszanka Cap&Base do opisania metody konstrukcyjnej, w której dwie mieszanki są nakładane jedna na drugą. W oponie Karoo 4 jest to odporna, twarda mieszanka gumowa na bardziej miękkiej mieszance bazowej. Daje to występom dodatkową zdolność adaptacji do powierzchni bez zbyt szybkiego zużycia. Tylna opona ma również szczególnie wysoki udział sadzy w środkowej części bieżnika, co zapewnia wysoką odporność na ścieranie i przecięcia. Z kolei przednia opona ma mieszankę gumową z 20-procentową zawartością krzemionki, która gwarantuje doskonałą przyczepność na mokrej nawierzchni asfaltowej.

PORADY DOTYCZĄCE TYPÓW OPON: KTÓRE DLA KOGO?

Ogromna gama opon do motocykli typu adventure jest z jednej strony bardzo pożądana, ale może również powodować dezorientację. Ci, którzy szukają nowej opony do swojego turystycznego motocykla, powinni rozważyć kilka kwestii przed zakupem.

Aspekty prawne

Dla motocykli z homologacją UE nie ma wiążących marek opon. Oznacza to, że wszystkie opony mogą być używane w tych motocyklach, o ile pasują do wymiarów podanych w dokumentach pojazdu. Bezpiecznym rozwiązaniem jest posiadanie informacji serwisowych od producenta opon. Potwierdza to, że opona została przetestowana na danym motocyklu przez producenta i że jej użycie jest zalecane. Sytuacja jest bardziej skomplikowana w przypadku motocykli, które posiadają jedynie ogólne pozwolenie na użytkowanie (obowiązujące w Niemczech - Allgemeine Betriebserlaubnis, ABE) zamiast homologacji typu UE. Są to zazwyczaj starsze pojazdy. W przypadku montażu opony, która nie jest wymieniona w dokumentach, wymagana jest jej legalizacja. Podstawą legalizacji jest certyfikat producenta, w którym producent potwierdza przydatność do danego motocykla.
Ponadto w polu widzenia kierowcy musi być umieszczona naklejka z maksymalną dozwoloną prędkością opony, której nie można przekroczyć. Dotyczy to wyłącznie motocykli z homologacją UE. W przypadku wszystkich innych motocykli jedyną opcją jest udanie się do centrum testowego.

Szczegółowe informacje można znaleźć na stronie Federalnego Ministerstwa Transportu pod adresem http://bit.ly/reifeneintragung.

Zakres zastosowań

Po wyjaśnieniu aspektów prawnych pojawia się pytanie o główny rodzaj zastosowania. Opony Adventure Bike są zaprojektowane tak, aby dobrze sprawdzały się zarówno na asfalcie, jak i na szutrowych drogach. Jednak różne opony są projektowane z różnym ukierunkowaniem na użytkowanie, co zauważalnie wpływa na ich osiągi. Przykłady można znaleźć poniżej.

Przykłady doboru opon

Jeśli jeździsz głównie po szosie, zalecana jest opona o możliwie pełnym bieżniku. Przyczepność na asfalcie jest optymalna dzięki dużej powierzchni styku, a komfort toczenia i trwałość są podobne do opon szosowych.

 Przykład: Metzeler Tourance Next2, 85% Onroad, 15% Offroad

W przypadku okazjonalnych wycieczek po szutrowych ścieżkach, bieżnik powinien mieć nieco większe rowki, aby uzyskać lepsze zazębianie się z podłożem.

Przykład: Metzeler Karoo Street, 70% Onroad, 30% Offroad

Jeśli jednak trasa obejmuje luźny teren, tj. piasek, głęboki żwir, mokrą glebę lub nawet błoto, zdecydowanie potrzebna jest opona typu kostka, która ma niezbędną przyczepność na luźnym terenie, zachowując jednocześnie niezbędny efekt samooczyszczania.

Przykład: Metzeler Karoo 4, 50% Onroad, 50% Offroad



Copyright © 2021