Nowy poziom: BMW R 1300 GS

Nowy poziom: BMW R 1300 GS

Twierdzeniem "Następny poziom GS", BMW Motorrad faktycznie nie przesadza. W przypadku R 1300 GS monachijska firma wypuściła prawdziwy pokaz fajerwerków innowacji: Całkowicie nowy silnik typu bokser, nowa rama i obszerne zmiany w teleleverze i paraleverze.

Nowy Boxer zadebiutował w modelu R 1300 GS

Operacja na otwartym sercu jest uważana za bardzo ryzykowną. A jednak BMW po raz kolejny wzięło w swoje ręce serce serii R - silnik typu bokser - i dostosowało go do najnowszych standardów technicznych. Nowy bokser debiutuje w modelu R 1300 GS.

Ale co jest nowego w bokserze 1300? Prawie wszystko. Zacznijmy więc od tego, co się nie zmieniło. Wbrew niektórym spekulacjom, BMW nie przestawiło Boxera całkowicie na chłodzenie wodne, ale zachowało wypróbowane i przetestowane chłodzenie precyzyjne. Oznacza to, że płyn chłodzący przepływa tylko przez zespoły narażone na duże obciążenia termiczne, takie jak głowice cylindrów lub części cylindrów.

Podobnie jak w poprzednim modelu, przepływ mieszanki paliwowej Boxera odbywa się pionowo od góry do dołu, co ma sens z punktu widzenia optymalnego wypełnienia.

ShiftCam z przesuniętymi wałkami łańcucha rozrządu

Po pierwsze, znane technologie obejmują zmienne sterowanie zaworami ShiftCam wprowadzone w roku modelowym 2019 - ale teraz robi się ciekawie. Aby zminimalizować przesunięcie dwóch cylindrów, BMW stosuje pewną sztuczkę. Po prawej stronie wałek łańcucha rozrządu znajduje się przed cylindrem, podczas gdy po lewej stronie znajduje się za cylindrem. Pozostałe przesunięcie w kierunku wzdłużnym pojazdu - ze względu na czop korbowy - jest ledwo widoczne.

Nowy Boxer 145 KM z 1300 centymetrów sześciennych pojemności

Pojemność skokowa najnowszego silnika BMW typu bokser wynosi dokładnie 1300 centymetrów sześciennych. Z tej pojemności silnik wytwarza 145 KM przy 7750 obr/min, a maksymalny moment obrotowy 149 niutonometrów jest dostępny przy 6500 obr/min. To sprawia, że Boxer 1300 jest o dziewięć KM mocniejszy niż jego poprzednik. Wzrost momentu obrotowego wynosi sześć niutonometrów, ale aby to zaobserwować, silnik musi pracować z prędkością o 250 obrotów wyższą.

Boxer 1300 ma skrzynię biegów pod silnikiem

Najgłębsza innowacja w modelu 1300 Boxer dotyczy jednak rozmieszczenia skrzyni biegów. Zamiast za silnikiem, skrzynia biegów znajduje się teraz pod nim. Z punktu widzenia BMW są ku temu dobre powody: Jednostka staje się bardziej kompaktowa, co korzystnie wpływa na centralizację mas, a jednostka napędowa jest również lżejsza dzięki krótszym wałom napędowym .


Obraz ©BMW Motorrad

Elektroniczne systemy wspomagania dla większego bezpieczeństwa

Nawet w standardowej konfiguracji BMW hojnie wyposaża R 1300 GS w elektroniczne systemy wspomagania. Na przykład, kontrola momentu obrotowego silnika (MSR), dynamiczne wspomaganie hamowania (DBC), wspomaganie ruszania na wzniesieniu (HSC) i dynamiczna kontrola trakcji (DTC) są dostępne dla kierowcy bez dodatkowych kosztów.

Cztery tryby jazdy w standardzie dla R 1300 GS

Standardowe wyposażenie R 1300 GS obejmuje tryb jazdy Enduro, który wcześniej był dostępny tylko jako wyposażenie opcjonalne. Tryb ten umożliwia zablokowanie tylnego koła nawet przy włączonym systemie ABS. Oprócz tego trybu, który jest interesujący głównie dla kierowców lubiących jazdę w terenie, R 1300 GS posiada również tryby jazdy Road, Rain i Eco. Pod nazwą "Riding Modes Pro" można dokupić dodatkowe opcje dostosowywania charakterystyki osiągów i intensywności kontroli układu przeciwblokującego i kontroli trakcji.

Zintegrowany hamulec z komponentami Brembo

Jak już wspomniano, wybór trybów jazdy wpływa nie tylko na rozwój momentu obrotowego, ale także na sposób działania ABS. R 1300 GS jest standardowo wyposażony w pełni zintegrowany ABS Pro. Zintegrowana funkcja powoduje, że przednie i tylne hamulce są aktywowane jednocześnie po naciśnięciu dźwigni hamulca ręcznego. Dźwignia hamulca nożnego działa teraz również na przednie i tylne hamulce. Na przednim kole, dwa nowe promieniowo zamontowane czterotłoczkowe zaciski Brembo hamują dwie tarcze.

Rama główna z blachy jako kręgosłup R 1300 GS

Dążenie inżynierów z Monachium do innowacji nie wyczerpało się jednak na wyżej wymienionych nowościach. Od czasu R 1200 GS, kratownicowa rama wykonana z rur stalowych charakteryzuje wygląd boksera GS. Inaczej jest w przypadku R 1300 GS. Filigranowa konstrukcja ustępuje miejsca strukturze spawanych elementów z tłoczonej blachy. BMW twierdzi, że to rozwiązanie jest bardziej kompaktowe, lżejsze i sztywniejsze. Nawet dobrze znana tylna rama ustąpiła miejsca kompaktowemu elementowi wykonanemu z odlewanego ciśnieniowo aluminium.

Obraz ©BMW Motorrad

Elementy Evo: Paralever i Telelever

Zawieszenie koła BMW R 1300 GS zostało gruntownie dopracowane. Aby to wyjaśnić, oba zespoły noszą teraz przyrostek Evo. Ale co to dokładnie oznacza? Wał kardana został wyposażony w większe przeguby uniwersalne, a mniejszy kąt ugięcia zmniejsza nierównomierność przenoszenia obrotów typową dla przegubów kardana. Aby ułatwić montaż i demontaż tylnego koła, przekładnia tylnej osi ma teraz dłuższy czop wału koła.

Aby zminimalizować ruchy przechylające prowadnicy przedniego koła, konstruktorzy BMW sięgnęli głęboko do wiedzy ze sztuczkami dla Telelevera. Górne trzypunktowe mocowanie wspornika kierownicy jest połączone z ramą za pomocą łożyska kulowego. Takie połączenie niweluje drgania na kierownicy.

Zaawansowane systemy wspomagania na pokładzie 1300 GS

Wyposażenie radarowe na pokładzie R1300 GS, umożliwia korzystanie z zaawansowanych systemów wspomagania (Advanced Rider Assistance Systems, w skrócie ARAS). Nawet w podstawowej konfiguracji, nowy GS posiada dynamiczny tempomat (DCC) z funkcją hamowania. Ci, którzy chcą jeszcze większego bezpieczeństwa, mogą dokupić asystenta jazdy z aktywnym tempomatem (ACC), ostrzeżeniem przed kolizją z przodu (FCW) i ostrzeżeniem o zmianie pasa ruchu (SWW) jako dodatkowe opcje.

Matrycowe reflektory LED i 6,5-calowy wyświetlacz TFT

Mówiąc o elektronice: BMW wykorzystuje również najnowocześniejszą technologię w systemie oświetlenia w R 1300 GS. Nowy GS wyróżnia się matrycowym reflektorem z czterema elementami w efektownym układzie X. Nie trzeba dodawać, że wszystkie pozostałe źródła światła są również wykonane w technologii LED.

Kolorowy wyświetlacz TFT służy jako centrum informacyjne w kokpicie, które można dostosować za pomocą wielu opcji wyświetlania i połączyć ze smartfonem w celu uzyskania dodatkowych funkcji.

Obraz ©BMW Motorrad

Wnioski

Dobra robota BMW - można powiedzieć, biorąc pod uwagę tę ofensywę technologiczną dla R 1300 GS. Ważną rzeczą jest też to, że inżynierowie, pomimo całej swojej miłości do technologii, nie zapomnieli o podstawowych zaletach GS-a.

Dwunastokilogramowa redukcja masy całkowitej ucieszy nie tylko kierowców z ambicjami jazdy po szutrze; odchudzenie w połączeniu z mocnym bokserem 1300 powinno również zaowocować dodatkową zwinnością podczas wycieczek szosowych.

Wreszcie, nie możemy się doczekać jeszcze lepszej precyzji jazdy dzięki Telelever Evo i Paralever Evo.

Z pewnością nie zdradzimy zbyt wiele mówiąc, że konstruktorzy Touratech intensywnie pracowali nad nowym R 1300 GS. Na międzynarodowych targach motocyklowych EICMA, które odbędą się w dniach od 9 do 12 listopada w Mediolanie, będzie można zobaczyć liczne akcesoria, takie jak ochraniające motocykl (gmole, osłony silnika i inne), miękki bagaż (torba na zbiornik, torba na siedzenie pasażera, torba na bagażnik itp.) oraz inne akcesoria do R 1300 GS, jak również aluminiowy system kufrów ZEGA oraz topcase.

Z pewnością nie zdradzimy zbyt wiele mówiąc, że konstruktorzy Touratech intensywnie pracowali nad nowym R 1300 GS. Na międzynarodowych targach motocyklowych EICMA, które odbędą się w dniach od 9 do 12 listopada w Mediolanie, będzie można zobaczyć liczne akcesoria, takie jak ochraniające motocykl (gmole, osłony silnika i inne), miękki bagaż (torba na zbiornik, torba na siedzenie pasażera, torba na bagażnik itp.) oraz inne akcesoria do R 1300 GS, jak również aluminiowy system kufrów ZEGA oraz topcase.



Copyright © 2021