Pfadfinder (pathfinder) - wykrorzystywanie śladów GPS

Pfadfinder (pathfinder) - wykrorzystywanie śladów GPS

Dla wielu motocyklistów planowanie trasy jest niemal tak samo przyjemne, jak jej późniejsze pokonywanie. Jednak szczególnie trasy z dużym udziałem offroadu nie są tak łatwe do przygotowania z domowego biurka. Z jednej strony zwykle brakuje wystarczająco szczegółowych map cyfrowych, a z drugiej - często nie wiadomo, czy trasy pokazane na mapach lub zdjęciach satelitarnych są rzeczywiście przejezdne. Zaplanowanie dłuższej wycieczki poza utartymi szlakami jest możliwe tylko po wcześniejszym przeprowadzeniu intensywnego rozpoznania na miejscu. Większość motocyklistów nie ma jednak czasu ani wiedzy o terenie, która byłaby niezbędna.

Obecnie istnieje kilka projektów, które podjęły się zadania wytyczania tras offroadowych i udostępniania odpowiednich danych - i to nieodpłatnie. Podczas gdy w Stanach Zjednoczonych wytycza się coraz więcej tras Backcountry Discovery Routes, stowarzyszenie Adventure Country Tracks e.V. postawiło sobie za cel odnalezienie i staranne udokumentowanie ostatnich tras offroadowych w Europie. Obecnie istnieje pięć tras Adventure Country Tracks, które przebiegają przez Portugalię, Grecję, Rumunię, Włochy i Pireneje. Zainteresowani mogą pobrać ze strony internetowej stowarzyszenia wyczerpujące informacje o trasie oraz ślad GPS.

Ale jak przetwarzać dane? Jaka jest różnica między nawigacją po śladzie a po trasie? I na początek - jakie urządzenie nadaje się do nawigacji po śladach? Poniżej znajdują się odpowiedzi na te pytania:

Właściwe urządzenie

Zacznijmy od wyboru odpowiedniego urządzenia. Ślady można wyświetlać we wszystkich dostępnych obecnie nawigacjach motocyklowych. Jednak poza urządzeniami do jazdy w terenie, takimi jak Garmin Montana czy seria GPSMAP amerykańskiego producenta, tylko Zumo XT (od czasu aktualizacji oprogramowania) i nowy Tread są zdolne do nawigacji po śladach. Popularne urządzenia motocyklowe, takie jak Garmin Zumo 390 czy TomTom Rider, nie są przystosowane do nawigacji po śladach.

Przygotowywanie danych GPS

Dane GPS udostępniane przez portale turystyczne lub platformy takie jak Adventure Country Tracks (ACT) są zazwyczaj dostępne w postaci plików .gpx. Są one ładowane bezpośrednio do urządzenia nawigacyjnego, co jest możliwe także za pomocą smartfona lub tabletu, albo najpierw przygotowywane na komputerze.

Program do planowania (np. Garmin BaseCamp) umożliwia weryfikację danych i pozwala dodawać cele pośrednie zgodnie z indywidualnymi zainteresowaniami. Oprócz szlaków w pliku .gpx z rozpoznanymi trasami często już na trasie zaznaczone są cenne punkty orientacyjne, takie jak ciekawe miejsca, noclegi czy stacje benzynowe.

Ogólnie rzecz biorąc, wgrywanie pliku .gpx do urządzenia GPS nie sprawia żadnych problemów. Jednak w przypadku bardzo długich tras z dużą liczbą punktów sensowne może być podzielenie śladu na kilka części - zwłaszcza jeśli planujesz przekształcenie go w trasę. W przeciwnym razie mogą wystąpić problemy z obliczeniami w urządzeniu.



ACT Italy wyświetlane w programie BaseCamp. Na mapie poszczególne odcinki są zaznaczone kolorem. Ślady i punkty trasy z pobranego materiału znajdują się na liście po lewej stronie.

Nawigacja po śladzie a nawigacja po trasie

Po spakowaniu motocykla i zapisaniu danych w urządzeniu nawigacyjnym możesz wreszcie wyruszyć w drogę. Pobrane trasy są importowane i wyświetlane w urządzeniu nawigacyjnym w postaci śladów. Dzięki nawigacji po śladach masz pewność, że możesz podążać pierwotnie wyznaczoną trasą w stosunku 1:1. Nawigacja po śladach jest szczególnie przydatna podczas przejazdów terenowych, ale pod pewnymi względami znacznie różni się od tego, do czego jesteśmy przyzwyczajeni w codziennej nawigacji, czyli nawigacji po trasach.


óżnica między śladem a trasą w BaseCamp. Ślad (turkusowa) nie ma ścieżek/dróg jako podstawy, alenadal można ją wyświetlać i nawigować. W przypadku konwersji na trasę (purpurowa) nie można obliczyć odcinka (brak ścieżki/drogi na mapie), a zmiana trasy jest realizowana za pomocą sieci ścieżek/dróg zapisanych na mapie.

Nawigacja po trasie

W nawigacji po trasie, trasa jest obliczana na podstawie materiału mapy w urządzeniu nawigacyjnym. Obliczenia opierają się na parametrach ustawień nawigacji (najszybsza/najkrótsza/zwrotna trasa, omijanie) oraz na informacjach zapisanych na zainstalowanej mapie. Trasy są dynamiczne i mogą się dostosowywać w zależności od ustawień. Słowo kluczowe: Przelicz.

Zalety:

Trasa dostosowuje się, a w razie potrzeby jest po prostu przeliczana, jeśli użytkownik zjedzie z pierwotnie wyznaczonej trasy. Dla trasy generowane są wskazówki zakręt po zakręcie, które znacznie ułatwiają orientację i nawigację.

Wady:

Obliczanie trasy może być wykonywane tylko dla wyznaczonych ścieżek/dróg. Jeśli na mapie nie ma dostępnej przejezdnej trasy, obliczana jest trasa alternatywna i następuje jej zmiana.


Menu ustawień śladów w urządzeniu ZumoXT. Ścieżki mogą być również stale wyświetlane na mapie i wyróżnione kolorem oraz szerokością.


Trasa i ślad są wyświetlane równolegle na mapie. Trasa (kolor purpurowy) skręca w lewo, widoczny jest także ślad (kolor czerwony). Pozwala to zobaczyć, gdzie obliczona trasa odbiega od pierwotnego przebiegu.

Nawigacja po śladzie

Ślad można sobie wyobrazić tak, jak ścieżkę z okruszków chleba w Jasiu i Małgosi. Ślad składa się z ciągu współrzędnych i dlatego nie można go zmienić. Ślad jest całkowicie oddzielony od materiału mapy i dlatego działa niezależnie od zasobu mapy w urządzeniu.

Zalety: Zasięg mapy i parametry obliczeniowe nie odgrywają roli w nawigacji po śladzie. Ślad jest zawsze bezwzględny. Gwarantuje to, że zdefiniowana trasa jest pokonywana w stosunku 1:1 podczas nawigacji.

Wady: Podczas nawigacji po śladzie nie są generowane wskazówki dotyczące zakrętów. Nawigacja jest wizualna, z wykorzystaniem obrazu trasy na urządzeniu, i wymaga znacznie większej koncentracji.

Rodzaj preferowanej nawigacji zależy od indywidualnych potrzeb. Generalnie, nawigacja po trasie jest odpowiednia dla wycieczek szosowych i nawigacji o charakterze spontanicznym. Na wcześniej wyznaczonych trasach offroadowych lub trasach o dużej zawartości offroadu zwykle preferowana jest nawigacja po śladzie.

Zasięg i jakość używanej mapy mają znaczący wpływ na wrażenia z nawigacji. Im bardziej szczegółowa mapa, tym łatwiej jest szukać lub obliczać alternatywne rozwiązania w przypadku napotkania odcinków, które nie są przejezdne.

Wskazówka: Dla lepszej orientacji ślady mogą być również stale wyświetlane w urządzeniu i wyróżnione kolorem. Dzięki temu zawsze wiadomo, gdzie przebiega oryginalny ślad, nawet jeśli się z niego zboczy lub jeśli ślad został przekształcony w trasę.

Urządzenia GPS mają możliwość rejestrowania własnych śladów. Jest to szczególnie łatwe w przypadku rejestratora śladów ZumoXT. Jeśli podzielisz się tymi danymi ze społecznością, inni podróżnicy motocyklowi będą mogli skorzystać z cennych wskazówek dotyczących własnych podróży.

Lutz von Steynitz

Lutz von Steynitz (44 lata) ma wykształcenie w dziedzinie nauk sportowych. Pracuje jako trener produktów w branży sportowej. Od ponad 20 lat nawigacja GPS jest dla niego niezastąpionym narzędziem w różnych dziedzinach, takich jak outdoor, sport i jazda na motocyklu. Lutz pasjonuje się podróżami offroad, które pokonał zarówno w Europie jak i w Afryce.


Ślady GPS w Europie i USA
Adventure Country Tracks (ACT)
www.adventurecountrytracks.com
Backcountry Discovery Routes (BDR)
www.ridebdr.com

Urządzenia GPS Zumo XT i Tread firmy Garmin są również przystosowane do nawigacji po śladach.

Pasujące produkty Garmin w Touratech

  1. Nawigacja Garmin zumo XT incl. European maps
    Nawigacja Garmin zumo XT incl. European maps
    444,35 €
    (1 922,25 zł)
  2. Garmin zumo XT Bike & Car Set z czarnym uchwytem Touratech
    Garmin zumo XT Bike & Car Set z czarnym uchwytem Touratech
    589,06 €
    (2 548,26 zł)
    606,43 €
    (2 623,40 zł)
  3. Nawigacja Garmin Tread incl. Group Ride Tracker
    Nawigacja Garmin Tread incl. Group Ride Tracker
    670,82 €
    (2 901,95 zł)
    722,50 €
    (3 125,52 zł)


Copyright © 2021