Podróże | ACT Chorwacja – w głąb lądu

Latem 2023 roku zespół Adventure Country Tracks e.V. wyruszył na zupełnie nowy projekt ACT Chorwacja. W ciągu pięciu dni uczestnicy poznali Chorwację, która nie ma wiele wspólnego z krajem z broszur turystycznych: Dzika, odosobniona i pełna offroadowych wyzwań.

Przy ogromnym wsparciu wielu partnerów z branży motocyklowej i po raz pierwszy wyposażeni w dwa oficjalne samochody wsparcia od firmy Ford, międzynarodowy zespół ACT wyruszył z Istrii na niezwykłą pięciodniową trasę w głąb tego skądinąd tak dobrze rozwiniętego kraju.

DZIEŃ 1: PULA – RIJEKA

Wczesnym rankiem pierwszego dnia wyruszyliśmy z naszego hotelu bazowego w Puli do faktycznego punktu początkowego wycieczki: słynnego przylądka Kamenjak. Przylądek, który jest rezerwatem przyrody, to dom dla niezwykłej różnorodności roślin. Park, oddzielony szlabanem, otwiera się dopiero o 9:00 rano, ale mamy szczęście i możemy wjechać na przylądek wcześniej, po uiszczeniu opłaty za wstęp i cieszyć się ciszą o wschodzie słońca. Można by tu spędzić cały dzień na samotnych wędrówkach i zwiedzaniu, ale my mamy za zadanie odkryć znacznie więcej Istrii. Po grupowym zdjęciu wsiadamy na motocykle i jedziemy przez wioskę rybacką Premantura w kierunku gór Istrii.

Trasę poprowadził zarząd ACT: Mirko Nagler, Elvio Andrade i Martin Wickert (od lewej).

Przez cały dzień trasa do Parku Przyrody Ucka raz po raz oferuje nam spektakularne widoki na morze. Niektóre szutrowe ścieżki są nieco wypłukane, ale ogólnie pierwszy dzień nie stanowi dla nas zbyt dużego wyzwania pod względem techniki jazdy. Lubimy jeździć na luźnych nawierzchniach i w dużej grupie. Podczas sesji zdjęciowych i filmowych, zawsze wyzwaniem jest sprawne zawracanie 12 motocyklistów na wąskich szutrowych drogach w zorganizowany i skoordynowany sposób. W przypadku niektórych ujęć musimy jeździć pięć razy, aby upewnić się, że wszyscy partnerzy i sponsorzy otrzymają pożądany materiał filmowy.

Niemniej jednak, nasz pierwszy dzień podczas ACT Chorwacja jest wciąż świetną zabawą i jesteśmy zaskoczeni, jak szybko możemy uciec od masowej turystyki. Jesteśmy już zgranym zespołem, a nowi członkowie z Harley-Davidson i Yamahy szybko integrują się z grupą. Kończymy dzień w małej wiosce Kastav niedaleko Rijeki i cieszymy się wieczorem na hotelowym tarasie z doskonałym lokalnym jedzeniem omawiając najważniejsze wydarzenia dnia.

ETAPY

DZIEŃ 1: PULA - RIJEKA
Poziom trudności: Łatwy
Dystans: 220 km
Off-road: 50 %
DZIEŃ 2: RIJEKA - KARLOBAG
Poziom trudności: Łatwy
Dystans: 185 km
Offroad: 65 %
DZIEŃ 3: KARLOBAG - KNIN
Poziom trudności: średniozaawansowany/trudny
Dystans: 185 km
Offroad: 55 %

DZIEŃ 4: KNIN - SPLIT
Poziom trudności: trudny
Dystans: 130 km
Offroad: 70 %
DZIEŃ 5: INSEL HVAR
Poziom trudności: średniozaawansowany
Dystans: 115 km
Offroad: 70 %
ŁĄCZNIE (PULA - WYSPA HVAR)
Poziom trudności: średniozaawansowany/trudny
Dystans: 835 km
Offroad: 65 %

DZIEŃ 2: RIJEKA – KARLOBAG

Drugi etap ACT Chorwacja rozpoczyna się spektakularnie. Po krótkim odcinku nadmorskiej drogi, trasa prowadzi stromo w góry. Widok zniszczonych bunkrów stanowi wyraźny kontrast z niesamowicie piękną panoramą. Mimo że wojna w byłej Jugosławii miała miejsce 30 lat temu, ruiny i znaki ostrzegawcze nieustannie przypominają o tych strasznych czasach.

Szerokie szutrowe drogi przeplatają się z asfaltowymi singletrackami, więc nigdy nie ma nudy. Zwłaszcza biorąc pod uwagę upał, szybsze odcinki drogi są bardzo przydatne. Niemniej jednak, przy około 65-procentowym udziale offroadu w dzisiejszej trasie, nie ma czasu na lunch. Piknik w cieniu drzew będzie musiał dziś wystarczyć.

Wiele z wyboistych szutrowych odcinków jest łatwych do pokonania, ale zawsze zdarzają się fragmenty, w których głęboki żwir powoduje zarzucanie motocyklami więc zaleca się ostrożność. Kręta asfaltowa część przez bajkowy las oferuje naszym rozgrzanym i wyczerpanym ciałom odrobinę orzeźwienia po południu, zanim przejedziemy przez surrealistyczny skalisty krajobraz, aby zakończyć dzień. Ten ostatni odcinek biegnie wzdłuż mało używanej szutrowej drogi przez jałowy górski krajobraz, który kusi nas do szybkiej jazdy. Ostatecznie cieszymy się, że nasza nadmierna pewność siebie nie wzięła góry i możemy cieszyć się fascynującymi widokami pod koniec trasy. Stromy zjazd prowadzi nas z powrotem do doliny, gdzie ponownie wjeżdżamy na asfaltową drogę. Znajdujemy miejsce na nocleg w małej wiosce. Ostatnie piwo tego dnia, zdecydowanie jest zasłużone.

Szutrowe drogi są czasami bardzo wymagające, ale zawsze nagradzają niesamowitymi widokami na morze i przybrzeżne wyspy.

DZIEŃ 3: KARLOBAG – KNIN

Ten etap rozpoczyna się prawdziwym wyzwaniem. Niewielka szutrowa ścieżka prowadzi przez środek mokradeł i pastwiska. Po drodze znajdują się znaki ostrzegawcze, ponieważ jest to region z wieloma niezaznaczonymi polami minowymi. Lepiej więc nie spaść i zawsze trzymać się trasy. Sposób, w jaki rolnicy w tym regionie uprawiają swoje pola, jest dla nas tajemnicą, dopóki nie widzimy specjalnego sprzętu zaprzęgniętego do ciągników. W użyciu są również zdalnie sterowane pojazdy, które są zaprojektowane do jazdy po polach i usuwania min.

Bezpośrednio po mokradłach udajemy się do "kraju Winnetou". Odosobnione szutrowe dróżki prowadzą nas do miejsc, w których kręcono słynne filmy Karla Maya. Mimo, że miejsca te są obecnie znane na całym świecie i zostały częściowo zagospodarowane turystycznie, kilkaset metrów szutrowej drogi zwykle wystarcza, aby znaleźć się na niej prawie samemu. Niektóre odcinki trasy są jednak trudne. Strome podjazdy i zjazdy, dużo luźnego żwiru w połączeniu z dużymi kamieniami sprawiają, że jazda staje się wyzwaniem. Całość odbywa się niekiedy przy 36 stopniach w cieniu - gdyby tu w górach był jakikolwiek cień. Kąpiel w wodospadach Krka, kolejnej atrakcji Winnetou, oferuje nam trochę orzeźwienia. Jednak nie jesteśmy tu sami, dlatego tym bardziej cieszymy się, że możemy zakończyć dzień w odległej wiosce. Kto by pomyślał, że będzie tu tak wspaniały hotel z basenem?

DZIEŃ 4: KNIN – SPLIT

Przedostatni dzień jazdy przez chorwackie prowincje rozpoczyna się od przejazdu przez spektakularne, samotne płaskowyże i orzeźwia nas pochmurną pogodą i niewielkim deszczem. Nie jesteśmy zbyt smutni z powodu deszczu, ponieważ upał ostatnich kilku dni dał nam się we znaki. Mijamy małe lasy z gruntowymi drogami terenowymi i opuszczone wioski. Raz po raz widzimy prawie nowe domki letniskowe obok starych zniszczonych budynków, a co jakiś czas postrzelaną fasadę.

Po pikniku trasa znów staje się naprawdę trudna. Długi, głęboki szutrowy podjazd prowadzi nas w góry. Żwir jest gruboziarnisty, koleiny są głębokie i nie tylko śmierdzi sprzęgłem, ale zaliczamy też kilka kraks. Ścieżka staje się coraz bardziej zaniedbana i miejscami znika pod gęstą trawą, ostatecznie prowadząc przez zalesione odcinki coraz głębiej w samotny krajobraz. Powoli, po wąskich dróżkach,  wracamy w kierunku morza.

To, czego teraz doświadczamy, nie może być większym kontrastem dla odosobnionego górskiego świata: Na przystani promowej w Splicie masowa turystyka powróciła na krótką chwilę. Z 12 motocyklami i pojazdami pomocniczymi przedzieramy się przez ruch miejski do portu i czekamy na nasz prom na wyspę Hvar, gdzie chcemy spędzić nasz ostatni dzień podróży.

Chorwacja ma wiele przybrzeżnych wysp, do których można dotrzeć promem. Warto zaplanować dodatkowe wycieczki; przy małej grupie nie jest konieczne dokonywanie rezerwacji.

PARTNERZY ACT CHORWACJA:

• TOURATECH
  • TRIUMPH
  • YAMAHA

DZIEŃ 5: WYSPA HVAR

Każdy, kto myśli, że będziemy teraz leniwie leżeć na plaży, jest w błędzie. Chociaż mieliśmy dzień wolnego w Jelsie i cieszyliśmy się piękną plażą i kulinarnymi przysmakami wybrzeża Adriatyku, nakręciliśmy wiele filmów o sprzęcie, aby zapewnić sponsorom materiały. To jedyny sposób na sfinansowanie tego projektu.

Z Jelsy kierujemy się w góry szutrową drogą na południe. Tutaj również jesteśmy zaskoczeni ciszą i spokojem w porównaniu do zgiełku panującego na plażach. Zaledwie kilkaset metrów w głąb wsi i na małej przełęczy nie ma żywej duszy. Przez cały dzień prawie nie widzimy samochodu na drogach. Mimo że klimat na wyspie jest łagodniejszy, na szutrowych odcinkach wciąż nieźle się pocimy. Na naszym ostatnim etapie odsetek nieutwardzonych dróg wynosi około 70 procent. Cała wyspa jest poprzecinana suchymi kamiennymi ścianami, a zapach lawendy wypełnia powietrze. Podczas przerwy w kawiarni ze wspaniałym widokiem na okolicę, uzupełniamy zapasy wody w naszych ciałach i plecakach, a następnie wracamy do morza wąskimi drogami.

Wiele tras szutrowych ma odcinki z gorszą nawierzchnią. Zaleca się ostrożność.

Przed powrotem na stały ląd robimy sobie zasłużoną przerwę na terminalu promowym. Wracamy do Splitu nadmorską drogą, gdzie mamy okazję jeszcze raz zastanowić się nad naszą podróżą. Przejechaliśmy niesamowite szutrowe drogi, podziwialiśmy niesamowite formacje skalne, delektowaliśmy się doskonałym jedzeniem, odwiedziliśmy historyczne miejsca, minęliśmy pola minowe, przeżyliśmy upadki na żwirze, a także ukąszenia pająków i znosiliśmy czasami nieznośny upał. Wszystko to sprawiło, że ACT Chorwacja była niezapomnianym przeżyciem. Po raz kolejny ACT był wysiłkiem zespołowym z udziałem wielu firm, motocyklistów z różnych środowisk, najlepszej ekipy wsparcia, dobrze skoordynowanego zespołu medialnego i wysoce zmotywowanego kierownictwa ACT, które już nie może się doczekać kolejnej wyprawy.

WSKAZÓWKI DOTYCZĄCE ZAKWATEROWANIA

RESIDENCE DEL MAR EMOTION Kuje bb - 52204 Ližnjan

Tel. +385 52 650 501

reservationsemotion@delmaremotion.com

→ Piękny ośrodek nad morzem, z podziemnym parkingiem, dobra baza wypadowa

KUKURIKU D.O.O. Trg M.Laginje 1/A, HR - 51 215 Kastav

Tel. +385 99 378-2241

info@etnoskelin.com

www.etnoskelin.com

→ Winnica z ładnymi pokojami, basenem i świetnym jedzeniem, bardzo zaciszna, dostępne również standardowe pokoje

HOTEL SAN ANTONIO Grljevačka 30 HR-21312 Podstrana-Split

Tel. +385 21 336111

sales@lhjupiter.com

www.hotel-sanantonio.com

→ Bardzo ładny hotel przy głównej drodze ze świetną kuchnią i tarasem na plaży, prawdziwie wakacyjny klimat

UCZESTNICY

1 Charley Boorman (ACT)

2 Roderik van der Heijden (REV‘IT!)

3 Teresa Peters (REV‘IT!)

4 David Rynhart (Overlanders.ie)

5 Elvio Andrade (Touratech)

6 Filipe Elias (ACT)

7 Lutz von Steynitz (Garmin)

8 Martin Wickert (Touratech)

9 Tobias Wachter (Edelweiss Bike Travel)

10 Mirko Nagler (ACT)

11 Benedikt Reiwald (Yamaha)

12 Ralf Wiesenfeller (Harley-Davidson)