TECHNIKA | HONDA XL750 TRANSALP - Legenda żyje!
Dla fanów były to długie lata oczekiwania, zanim Honda w 2022 roku w końcu wprowadziła na rynek nową generację Transalpa. Jednak dzięki wyraźnemu skupieniu się na wypróbowanych i przetestowanych zaletach, nowy Transalp szybko zdobył swoje miejsce w społeczności adventure.
Rallye Touring to hasło, pod którym Honda zaprezentowała pierwszego Transalpa w 1987 roku. I to właśnie ta mieszanka możliwości dynamicznej jazdy terenowej i turystycznej sprawiła, że Transalp od razu stał się ulubieńcem miłośników przygód. Fakt, że rajdy były w rzeczywistości bardziej domeną jej większej siostry, Africi Twin, która pojawiła się na europejskich drogach rok późnie , wydawał się nie przeszkadzać podróżującym. Osłona silnika Transalpa była wykonana wyłącznie z plastiku, a elementy zawieszenia były mniejsze niż w Africa Twin pod względem wymiarów i skoku. Receptą na sukces Transalpa była raczej jego ogromna wszechstronność. Podczas gdy całkiem dobrze radził sobie w łatwym terenie dzięki 21-calowemu przedniemu kołu, naprawdę potrafił zaimponować na łagodnych szutrowych ścieżkach, a przede wszystkim na szosie. Jego 600 cm3 V-twin miał niesamowitą elastyczność, podwozie oferowało świetny kompromis na wszelkiego rodzaju drogach, a komfort na pokładzie był bez zarzutu, zarówno w pojedynkę, jak i w parze.
AKCESORIA TOURATECH DO HONDY XL750 TRANSALP
Touratech wprowadził na rynek szeroką gamę akcesoriów, które pozwalają w pełni wykorzystać potencjał nowego Transalpa. Bazując na solidnym stelażu ze stali nierdzewnej, podróżujący motocyklem mają do dyspozycji szeroki wybór systemów kufrów aluminiowych ZEGA o różnych liniach i pojemnościach. Stelaż pod topcase umożliwia montaż kufra centralnego ZEGA o różnych rozmiarach, a do płyty bagażnika można bezpiecznie przymocować nawet ciężkie rollbagi. Do użytku na dłuższych trasach i na szutrowych drogach eksperci Touratech zalecają wyposażenie motocykla w osłony. Osłona silnika Expedition, ochraniacze dłoni Defensa lub gmole górne chronią wrażliwe komponenty przed uszkodzeniem. Wyjątkowo szerokie podnóżki Works zapewniają bezpieczną i wygodną pozycję stojącą na długich etapach jazdy terenowej.
Akcesoria Touratech do Hondy XL750 Transalp
Dzięki częściom z szerokiej gamy akcesoriów Touratech, Honda XL750 Transalp może być dostosowana nawet do najbardziej wymagających i dalekich podróży.
Turystyczne enduro klasy średniej | porównanie skoku zawieszenia
Model |
przód [mm] |
tył [mm] |
Aprilia Tuareg 660 |
240 | 240 |
BMW F900GS |
230 | 215 |
Honda XL750 Transalp |
200 |
190 |
Suzuki V-Strom 800DE |
220 | 220 |
Yamaha Ténéré 700 |
210 | 200 |
CZĘŚCI ZAWIESZENIA TOURATECH DO HONDY XL750 TRANSALP
Wysokiej klasy komponenty Touratech Suspension przenoszą osiągi zawieszenia modelu Transalp na zupełnie nowy poziom. Modernizacja zawieszenia za pomocą wysokiej jakości amortyzatorów jest szczególnie zalecana w przypadku jazdy z dużym obciążeniem lub w trudnym terenie. Amortyzator ze sprawdzonej serii E1 już teraz oferuje znaczną poprawę komfortu i stabilności jazdy. Z jeszcze bardziej wyrafinowanej rodziny produktów Travel, Touratech Suspension oferuje zarówno amortyzator Level2 / PDS, jak i wersję Extreme dostosowaną do Transalpa. Po zamontowaniu zestawu Cartridge Kit Extreme, który zastępuje całą wewnętrzną część prowadnicy przedniego koła, amortyzator Hondy XL750 Transalp jest nie do poznania pod względem reakcji i właściwości tłumienia. Zarówno amortyzatory, jak i zestaw wkładów są dostępne w dodatkowej wersji obniżającej Transalpa o 25 milimetrów.
NIEUSTANNE ULEPSZANIE MODELU PRZEZ PONAD DWIE DEKADY
Przez dwadzieścia lat Honda z poświęceniem utrzymywała udany model, wielokrotnie wzbogacając Transalpa o drobne aktualizacje. Z biegiem czasu pojemność skokowa wzrosła z 600 do 650 centymetrów sześciennych, co również nieznacznie zwiększyło moc silnika z 50 do 55 KM. Jednak fanom Transalpa i tak nie chodziło o czyste osiągi. W 2008 roku, gdy coraz bardziej rygorystyczne przepisy dotyczące emisji spalin zbierały swoje żniwo, Honda wprowadziła na rynek XL700V - z nowym silnikiem, czterozaworowymi głowicami, wtryskiem paliwa i klasyfikacją Euro 3.
Ku przerażeniu społeczności, 700 miała teraz 19-calowe przednie koło zamiast 21-calowego, wyglądała na nieco otyłą, a moc 60 KM również nie była wyjątkowa. Transalp w jakiś sposób wypadł z czasu. Maszyna pozostała w programie Hondy do 2012 roku. A potem - przez długi czas - nic się nie działo.
FINALNIE - 750 TRANSALP POJAWIA SIĘ W 2022 ROKU
Honda z zaprezentowaniem nowej generacji Transalpa, kazała czekać użytkownikom aż do 2022 roku, kiedy Yamaha Ténéré i Africa Twin już dawno świętowały swoje odrodzenie. Od dawna było jasne, że nie będzie to już silnik V2, więc model XL750 Transalp został przyjęty z wielką przychylnością zarówno przez prasę, jak i społeczność motocyklistów adventure.
Podczas prac rozwojowych Honda zwracała szczególną uwagę na przeniesienie ducha Transalpa do współczesności. Nowy model został wyposażony w rzędowy silnik typu twin o pojemności 755 centymetrów sześciennych, który generuje nowoczesną moc 92 KM i zapewnia maksymalny moment obrotowy 75 Nm przy umiarkowanej prędkości obrotowej 7 250 obr/min. Dzięki tej charakterystyce Transalp jest nie tylko dobry do jazdy turystycznej, ale także może pozostawić w tyle większość swoich konkurentów w sportowym tempie.
Średniej klasy enduro turystyczne | Porównanie osiągów silnika
Model | Najwyższe osiągi |
Aprilia Tuareg 660 |
80 PS przy 9.250 rpm |
BMW F 900 GS |
105 PS przy 8.500 rpm |
Honda XL750 Transalp |
92 PS przy 9.500 rpm |
Suzuki V-Strom 800DE |
84 PS przy 8.500 rpm |
Yamaha Ténéré 700 |
73 PS przy 9.000 rpm |
WŁAŚCIWY DUCH TRANSALPA W NOWOCZESNEJ TECHNOLOGII
Cztery wstępnie ustawione tryby jazdy - Gravel, Sport, Standard i Rain - dostosowują moc silnika, hamulce, kontrolę trakcji, kontrolę skrętu kół i ABS do różnych warunków pracy. W trybie, który można dowolnie konfigurować, do jazdy w terenie można wyłączyć tylny ABS. Model 750 Transalp jest wyposażony w 43-milimetrowy widelec typu upside-down o skoku 200 mm, który pochłania nawet największe nierówności. Centralny amortyzator obsługiwany dźwignią ma 190 milimetrów skoku zawieszenia. Nowy Transalp ma wystarczające rezerwy do umiarkowanego użytkowania w terenie. Dzięki wysokiej przedniej szybie i dużej ilości miejsca, XL750 Transalp oferuje również wystarczająco dużo miejsca na pokładzie dla dwuosobowej załogi. I wreszcie, co nie mniej ważne, wymiary tylnej ramy praktycznie wołają o system bagażowy o dużej objętości.
Dzięki tej zrównoważonej koncepcji, nowy XL750 płynnie kontynuuje swoją wspaniałą historię: Oferuje odrobinę rajdów i całe mnóstwo turystyki. Typowy Transalp.