Nowość – BMW R1300 GS

Nowość – BMW R1300 GS

BMW zamiast po prostu zwiększyć nieco pojemność silnika, całkowicie przebudowało boxera. Podwozie również się zmieniło. Przyjrzyjmy się szczegółowo nowemu BMW R 1300 GS.

Inżynierowie BMW raz po raz stają przed wyzwaniem wymyślenia na nowo silnika typu boxer. Odstępy czasowe są coraz krótsze: czterozaworowy silnik w 1993 r., chłodzenie cieczą i pionowy przepływ w 2012 r., zmienne fazy rozrządu w 2019 r., a teraz - w 2023 r. - znowu cała masa innowacji. Zmiana, którą twórcy muszą wykonać na każdym nowym etapie ewolucji, polega na dostosowaniu boxera do najnowszego stanu techniki, nie zniekształcając jednocześnie podstawowego charakteru charyzmatycznego napędu.

145 KM Z DOKŁADNIE 1300 CENTYMETRÓW SZEŚCIENNYCH

Niewielki wzrost pojemności skokowej był wskazany, aby nie stracić kontaktu z coraz bardziej pojemną i potężną konkurencją - patrz KTM i Ducati. Z dokładnie 1300 centymetrów sześciennych, R 1300 GS generuje teraz aż 145 KM przy 7750 obr/min, z maksymalnym momentem obrotowym 149 Nm przy 6500 obr/min. To sprawia, że boxer 1300 jest o dziewięć KM mocniejszy niż jego poprzednik.

OBNIŻENIE ŚRODKA CIĘŻKOŚCI: SKRZYNIA BIEGÓW TERAZ POD SILNIKIEM

BMW Motorrad na tym nie poprzestaje: firma z Monachium zrywa z tradycją, która była starannie kultywowana przez 100 lat. Od teraz skrzynia biegów nie znajduje się już za silnikiem typu boxer, ale pod nim. Oczywiste korzyści dla dynamiki jazdy najwyraźniej przeważyły nad szacunkiem dla dziedzictwa. Masy są teraz bardziej scentralizowane, a konstruktorom udało się nawet zaoszczędzić trochę na wadze dzięki krótszym wałkom napędowym.

JUŻ SPRAWDZONE: PRECYZYJNE CHŁODZENIE

Wbrew powszechnym spekulacjom, BMW nie przeszło całkowicie na chłodzenie cieczą. Pozostało przy wypróbowanym i przetestowanym systemie precyzyjnego chłodzenia, w którym płyn chłodzący przepływa tylko przez elementy silnie obciążone termicznie, takie jak głowice cylindrów lub niektóre części cylindrów, gwarantują włąściwy bilans termiczny silnika GS 1300.

MAKSYMALNA MOC I MOMENT OBROTOWY

Kolejną dobrze znaną zasadą konstrukcyjną jest pionowy przepływ przez głowice cylindrów. Powietrze wlotowe "opada" w dół bezpośrednio z airboxa, jest wzbogacane paliwem przez wtryskiwacze, wypełnia cylindry, a następnie jako spaliny jest kierowane przez zawór wydechowy na dole cylindra i bez żadnych oporów w kolektorze w kierunku tłumika końcowego. Rezultatem tego zoptymalizowanego pod kątem przepływu układu jest wysoka moc i moment obrotowy w całym zakresie prędkości obrotowych, a także zwiększona oszczędność paliwa.

ZMIENNE STEROWANIE ZAWORAMI DLA OPTYMALNEGO NAPEŁNIANIA WE WSZYSTKICH ZAKRESACH PRĘDKOŚCI

Wprowadzone w 2019 roku zmienne sterowanie zaworami ShiftCam powraca w modelu Boxer 1300. Dwa różne profile krzywek zmieniają wznios zaworów i czas otwarcia zaworów dolotowych w zależności od prędkości obrotowej silnika. Ponadto dwa zawory dolotowe na cylinder są otwierane z opóźnieniem czasowym. Prowadzi to do większych turbulencji w mieszance, co skutkuje lepszym wypełnieniem cylindra - a tym samym lepszą wydajnością.

Napęd wałka rozrządu w bokserze 1300 to sprytne rozwiązanie. Nadal odbywa się to za pomocą łańcuchów, ale wałek łańcucha rozrządu znajduje się po prawej stronie przed cylindrem, podczas gdy po lewej stronie znajduje się za cylindrem. W rezultacie przesunięcie cylindrów w kierunku wzdłużnym pojazdu zostało znacznie zmniejszone.

LICZNE STANDARDOWE SYSTEMY WSPOMAGANIA

Nawet w standardowej konfiguracji BMW hojnie wyposaża R 1300 GS w elektroniczne systemy wspomagania. Na przykład kontrola momentu obrotowego silnika (MSR), dynamiczne wspomaganie hamowania (DBC), wspomaganie ruszania na wzniesieniu (HSC) i dynamiczna kontrola trakcji (DTC) są dostępne bez dodatkowych opłat.

TIM SCHLAGE: "PRAWDZIWY GS"

Tim Schlage, będąc reprezentantem Niemiec podczas GS Trophy 2022, walczył w Albanii ze wszystkimi przeciwnościami losu na R 1250 GS. Dlatego nie mógł się doczekać przetestowania nowegp R 1300 GS. Oto jego wrażenia.

"Jak tylko go uruchomisz, zdajesz sobie sprawę, że to nowy silnik. Dźwięk jest bardziej mechaniczny, ale pozostają znajome wibracje silnika typu boxer. Z wydechu wydobywa się niesamowicie basowy dźwięk, ale jest on również cichszy niż w R 1250 GS. Po kilku kilometrach staje się jasne, że hałas silnika jest zawsze obecny, nawet podczas jazdy.

Do nowej automatycznej dźwigni zmiany biegów można się bardzo szybko przyzwyczaić. Nowa skrzynia biegów zmienia biegi znacznie bardziej miękko i płynnie - naprawdę nie możesz się doczekać krętych dróg wymagających wielu zmian biegów. I właśnie w takim terenie R 1300 GS pokazuje swoje mocne strony. Silnik stał się jeszcze mocniejszy i ma teraz aż 149 Nm momentu obrotowego. Jednocześnie moc 1300 jest bardzo wyraźna, a jednocześnie niezwykle łatwa do kontrolowania. W każdej sytuacji wystarczy szybkie przekręcenie manetki gazu, aby GS ruszył z ogromną mocą. W połączeniu z nowym podwoziem, GS staje się drapieżnikiem na zakrętach.

Pozycja jazdy jest bardziej zorientowana na przednie koło niż w poprzednim modelu i ma w sobie niemal nutkę supermoto. Ogólnie rzecz biorąc, R 1300 GS jest znacznie bardziej zwinny i dynamiczny niż jego poprzednik. Nawet przy bardzo dużych prędkościach zawsze daje kierowcy poczucie bezpieczeństwa i jednoczesne sprzężenie zwrotne. Nowy układ hamulcowy Brembo, który jeszcze lepiej hamuje i może być precyzyjniej kontrolowany niż w przypadku 1250 GS, jest idealnie dopasowany.

BMW R 1300 GS podąża wielkimi śladami - i wywiązuje się ze swojej odpowiedzialności. To typowy GS, a to oznacza: usiądź, poczuj się dobrze, odjedź".

CZTERY TRYBY JAZDY EX WORKS

Standardowe wyposażenie R 1300 GS obejmuje tryb jazdy Enduro, który w poprzednim modelu był dostępny wyłącznie jako opcja. Umożliwia on ukierunkowane blokowanie tylnego koła nawet przy włączonym systemie ABS. Oprócz tego trybu, który jest interesujący głównie dla miłośników jazdy adventure, R 1300 GS posiada również tryby jazdy Road, Rain i Eco. Dodatkowe opcje dostosowywania charakterystyki osiągów i intensywności kontroli układu przeciwblokującego i kontroli trakcji można nabyć opcjonalnie w pakiecie "Riding Modes Pro".

ZINTEGROWANY HAMULEC Z PODZESPOŁAMI BREMBO

Jak już wspomniano, wybór trybu jazdy wpływa nie tylko na moment obrotowy, ale także na sposób działania ABS. W pełni zintegrowany ABS Pro jest standardem w R 1300 GS. Zintegrowana funkcja zapewnia, że przednie i tylne hamulce są aktywowane jednocześnie po naciśnięciu dźwigni hamulca ręcznego. Dźwignia hamulca nożnego działa teraz również na przednie i tylne hamulce. Na przednim kole, dwa nowe, promieniowo zamontowane czterotłoczkowe zaciski Brembo chwytają dwie tarcze.

CZEKAJĄC NA PRZYGODĘ

Touratech towarzyszy serii GS od ćwierć wieku, oferując rewelacyjne konwersje. Wszystko zaczęło się w 1998 roku od Desierto I, którym konstruktorzy z Niedereschach przewidzieli koncepcję adventure.

Nie jest tajemnicą, że BMW wprowadzi model Adventure do R 1300 GS. Podróżujący na długich dystansach wymagają zwiększonego zasięgu i maksymalnych możliwości terenowych. Firma Touratech, tradycyjnie związana z motocyklową sceną globtroterską, zaspokajała to zapotrzebowanie już wtedy, gdy BMW nie posiadało jeszcze modelu adventure. Podczas gdy monachijska firma dostarczała zarówno R 80 G/S, jak i R 100 GS w wersji Paris-Dakar, która dzięki większemu zbiornikowi paliwa i innym dodatkom była zalecana do wycpraw po trudno dostępnych obszarach, przejście na model czterozaworowy oznaczało, że nie było odpowiedniej oferty.

W 1998 roku Touratech wypełnił tę lukę modelem Desierto I. Dzięki montowanej na ramie owiewce, 21-calowemu przedniemu kołu, wysokiej jakości elementom zawieszenia, odpornemu na warunki terenowe systemowi bagażowemu i, co nie mniej ważne, 41-litrowemu zbiornikowi paliwa o dużym zasięgu, maszyna ta została stworzona do wymagających, długodystansowych podróży.

Pozytywny odzew zachęcił Touratech do przeniesienia udanej koncepcji na kolejne generacje GS. Desierto II oparty na R 1150 GS pojawił się w 2002 roku, a trzy lata później Desierto III, który bazował na R 1200 GS.

Od 1999 r. Touratech wykorzystał swoją rozległą wiedzę w zakresie budowy pojazdów do realizacji wyjątkowego projektu: udziału w Rajdzie Dakar. Na ten legendarny rajd Touratech zbudował F 650 Rallye - jedyną wówczas maszynę rajdową z wtryskiem paliwa na której  podczas Rajdu Dakar 2001, Didier Py dotarł do Lac Rosé u bram Dakaru. W następnym roku Touratech wysłał na pustynię swój własny zespół, w skład którego weszli Michael Griep, Francois Flick, Didier Py, Frederic Moncassin i Gilles Algay. Algay zajął 26. miejsce w klasyfikacji generalnej, a Griep 29. miejsce.

TT39, zmodyfikowany F 650 GS z elementami zawieszenia o długim skoku i tytułowym 39-litrowym zbiornikiem paliwa, został stworzony jako komercyjna pochodna projektu Dakar i jest idealnym motocyklem do długodystansowych podróży z dużym udziałem jazdy terenowej i długich etapów bez opcji tankowania.

Dalekodystansowy motocykl TT39 był bezpośrednim potomkiem maszyny Touratech F 650 Rallye Dakar.

Zrealizowano wiele innych projektów konwersji opartych na tak różnych maszynach, jak BMW G 450 X, Husqvarna Nuda czy Suzuki DL650 V-Strom, ale nigdy nie zapominano o modelach typu bokser. W 2013 roku na bazie chłodzonego cieczą modelu 1200 powstał prototyp R 1200 Rallye.

Niezwykłym motocyklem demonstracyjnym był rajdowy bokser R9X oparty na R nineT, którym Gerhard Forster zajął 14. miejsce w klasyfikacji generalnej w klasie Iron podczas zawodów Red Bull Romaniacs 2017 przeciwko ultralekkim sportowym enduro. Wraz z R 1200 GS Rambler, Touratech po raz kolejny w 2017 roku zademonstrował niesamowity potencjał terenowy koncepcji GS.

Dotyczy to również modelu R 1250 GS RR z 21-calowym przednim kołem i w pełni elektronicznym zawieszeniem Touratech Suspension. Maszyna, która została opracowana wspólnie z Dirkiem von Zitzewitzem, przeszła test wytrzymałości podczas Transitalia Marathon 2022.

Po tej małej historycznej wycieczce w świat konwersji Touratech, wracamy do punktu wyjścia naszych rozważań: Kiedy BMW wypuści na rynek model Adventure na bazie BMW R 1300 GS?

RAMA GŁÓWNA WYKONANA ZE SPAWANYCH ELEMENTÓW BLASZANYCH

Innowacyjne zapędy inżynierów z Monachium nie wyczerpały się jednak na tych nowościach. Od czasu modelu R 1200 GS, stalowa rama charakteryzowała wygląd boksera GS. Nie jest tak w przypadku R 1300 GS. Filigranowa konstrukcja ustępuje miejsca strukturze wykonanej ze spawanych elementów tłoczonych z blachy. BMW twierdzi, że to rozwiązanie powinno być bardziej kompaktowe, lżejsze i sztywniejsze. Tradycyjna tylna rama również ustąpiła miejsca kompaktowemu elementowi wykonanemu z odlewanego ciśnieniowo aluminium.

ENRIQUE ALVAREZ: "NIECH ŻYJE KRÓLOWA!"

Jako członek GS Trophy Team Germany 2022, Enrique Alvarez zna model R 1250 GS od podszewki. Dealer motocykli BMW Block am Ring w Brunszwiku udostępnił mu R 1300 GS na pierwszą jazdę testową. Oto wrażenia Enrique.

"Jesteśmy już przyzwyczajeni do radykalnych zmian w modelach BMW. Jednak skok w rozwoju od 1250 do R 1300 GS jest ogromny, nawet jak na standardy BMW. Ale gdy tylko usiądziesz na motocyklu, natychmiast poczujesz to niepowtarzalne uczucie GS, a już po kilku zakrętach masz pełne zaufanie do motocykla. Nie siedzisz już tak nisko za kokpitem, jak na 1250, ale bardziej na motocyklu. Ma się również wrażenie, że motocykl stał się nieco bardziej kompaktowy lub mniejszy.

Wyświetlacz oferuje wiele dodatkowych opcji, a wszystkie systemy wspomagające można nadal konfigurować za pomocą ekranu dotykowego.

Podczas rozruchu R 1300 GS brzmi nieco ciszej niż poprzedni model, ale charakter boxera jest nadal niepowtarzalny. Nowy asystent zmiany biegów jest delikatniejszy i bardziej precyzyjny niż w poprzedniej generacji. Jest to idealne rozwiązanie do szybkiej jazdy po krętych drogach, gdzie zmodyfikowane podwozie błyszczy dodatkową zwinnością.

Pierwsza jazda na R 1300 GS przekonała mnie, a teraz już nie mogę się doczekać możliwości jazdy na tym GS-ie w terenie. Opierając się na moich dotychczasowych wrażeniach z jazdy, jestem pewien, że model 1300 będzie również świetnie radził sobie w terenie i w przyszłości nadal będzie dominował w najwyższej klasie turystycznych enduro".

GENERACJA EVO: PARALEVER I TELELEVER

Zawieszenie koła BMW R 1300 GS zostało gruntownie dopracowane. Aby to podkreślić, oba zespoły noszą teraz przyrostek Evo. Ale co to oznacza w szczegółach? Wał kardana został wyposażony w większe przeguby uniwersalne, a mniejszy kąt ugięcia, zmniejsza nierównomierność przenoszenia obrotów typową dla przegubów kardana. Przekładnia tylnej osi ma teraz dłuższy wahacz, co ułatwia również montaż i demontaż tylnego koła.

Aby zminimalizować przechyły zawieszenia przedniego koła spowodowane zasadą działania Telelevera EVO, konstruktorzy BMW sięgnęli głęboko do zasobu swoich doświadczeń i gruntownie zmienili punkty mocowań kierownicy i lag przedniego zawieszenia.

Touratech oferuje wiele akcesoriów. Jedną z ciekawostek jest symetryczny system kufrów ZEGA.

SYSTEMY WSPOMAGANIA OPARTE NA RADARZE

Wyposażenie radarowe umożliwia korzystanie z zaawansowanych systemów wspomagania (Advanced Rider Assistance Systems, w skrócie ARAS) oferowanych na pokładzie R 1300 GS. Nawet w podstawowej konfiguracji nowy GS jest wyposażony w dynamiczny tempomat (DCC) z funkcją hamowania. Ci, którzy chcą jeszcze większego bezpieczeństwa, mogą fabrycznie dokupić asystenta jazdy z aktywnym tempomatem (ACC), ostrzeżeniem przed kolizją z przodu (FCW) i ostrzeżeniem o zmianie pasa ruchu (SWW).

Na szutrowych drogach nowoczesna technologia R 1300 GS, taka jak reflektory LED, musi być chroniona przez bardzo wytrzymałe osłony.

MATRYCOWE REFLEKTORY LED I 6,5-CALOWY WYŚWIETLACZ TFT

Skoro już jesteśmy przy elektronice: BMW zdecydowało się również na najnowocześniejszą technologię w systemie oświetlenia R 1300 GS. Przód nowego GS charakteryzuje się matrycowym reflektorem z czterema elementami w efektownym układzie X. Oczywiście wszystkie pozostałe źródła światła są również wykonane w technologii LED. Kolorowy wyświetlacz TFT służy jako centrum informacyjne w kokpicie, które można dostosować za pomocą wielu opcji wyświetlania i połączyć ze smartfonem w celu uzyskania dodatkowych funkcji.

ZUPEŁNIE NOWY A WCIĄŻ GS

Podsumowując, R 1300 GS to zupełnie nowy motocykl. Jednak BMW po raz kolejny udało się zachować podstawową koncepcję zarówno Boxera, jak i GS-a, wykorzystując najnowsze technologie.

CZĘŚCI TOURATECH DO BMW R 1300 GS

Liczne akcesoria Touratech do nowego BMW R 1300 GS są już dostępne - a oferta szybko rośnie.

Wszystkie produkty dla BMW R 1300 GS



Copyright © 2021