W centrum uwagi: Afryka | Podróże: Praktyczne wskazówki

W centrum uwagi: Afryka | Podróże: Praktyczne wskazówki

W związku z sytuacją polityczną w Europie Wschodniej, Rosji i na Bliskim Wschodzie, Afryka ponownie znalazła się w centrum zainteresowania motocyklistów. Na łamach Travel Time cenieni eksperci dostarczają aktualnych informacji na tematy związane z przygotowaniem do podróży, zachowaniem na drodze i ważnymi szlakami turystycznymi.

Obecna sytuacja na świecie nie ułatwia życia motocyklistom. Straszliwa wojna na Ukrainie szaleje tuż za naszymi drzwiami. Oznacza to, że nie tylko podróże do tego kraju nie wchodzą w grę, ale także agresor Rosja nie jest już celem podróży. A z tranzytem przez gigantyczne imperium, miejsca takie jak Mongolia, Kazachstan, Turkmenistan, Kirgistan i Tadżykistan (jeśli ktoś w ogóle chce tam pojechać ze względu na działalność islamistów) wypadają słabo. A sprawy nie wyglądają dużo lepiej na południowym szlaku. Sytuacja w zakresie bezpieczeństwa w Iranie jest więcej niż niepewna od czasu ponownego wybuchu sporu nuklearnego i protestów przeciwko rządowi. Sytuacja w Lewancie jest jeszcze gorsza: syryjska wojna domowa, trwająca już trzynasty rok, nie chce się zakończyć, a niszczycielskie trzęsienie ziemi w lutym zwiększyło trudną sytuację ludności.

Jeśli nie chcesz latać na motocyklu przez pół świata, w centrum zainteresowania miłośników jazdy adventure znajduje się Afryka, która również nie jest uboga w kryzysy. I rzeczywiście, warto przyjrzeć się bliżej Czarnemu Kontynentowi, pomimo wszystkich problemów. Zebraliśmy wskazówki i rekomendacje od podróżników, touroperatorów i miejscowych przedstawicieli świata Touratech. Eksperci ci wskazują, gdzie można doświadczyć niezrównanego piękna Afryki przy akceptowalnym ryzyku. To, jakie ryzyko chcemy podjąć, jest bardzo indywidualną decyzją, która powinna być podjęta na podstawie aktualnych badań przeprowadzonych przez niemieckie Ministerstwo Spraw Zagranicznych oraz instytuty tropikalne.

Quo Vadis: Trasa zachodnia czy wschodnia?

Tunezja i Maroko to dwa kraje na łagodny początek afrykańskiej przygody. Ale jeśli chcesz jechać dalej na południe, pojawia się pytanie, czy powinieneś raczej wybrać trasę zachodnią czy wschodnią, ponieważ klasyczny wjazd przez Algierię i dalej przez Mali i / lub Niger od wielu lat wiąże się z absolutnie nieobliczalnym ryzykiem.

Trasa wschodnia ma zasadniczo tę zaletę, że w drodze na południe przejeżdża się przez mniej krajów, co zmniejsza liczbę przejść granicznych. Pozwala to zaoszczędzić sporo pieniędzy i nerwów. Z drugiej strony, często występują trudności z odprawą celną motocykli na granicy między Egiptem a Sudanem. Nierzadko granica ta jest nawet całkowicie zamykana na dłuższy czas. A ze względu na trwający kryzys rządowy w Sudanie, uzyskanie wizy do tego kraju jest obecnie prawie niemożliwe - mówi Joe Küster, właściciel biura podróży Overcross.

Sama w sobie zachodnia trasa przez Maroko, Saharę Zachodnią, Mauretanię, Senegal itp. jest mniej problematyczna. Ale tutaj niezliczone przejścia graniczne wystawiają cierpliwość podróżnika na próbę. Zasadniczo na trasie zachodniej należy wybrać trasę w pobliżu wybrzeża, ponieważ sytuacja w zakresie bezpieczeństwa w większości krajów jest lepsza niż w głębi kraju, zaleca Sandra, która niedawno podróżowała tą trasą jako ADV Travel Bug wraz ze swoją partnerką Fioną.

Biurokracja

Ze względu na dużą liczbę wymaganych dokumentów, podróżujący motocyklem po Afryce czasami czują się jak w biurze na dwóch kółkach. Niezbędny jest paszport, a także międzynarodowy dowód rejestracyjny pojazdu i międzynarodowe prawo jazdy. Niezbędny jest również Carnet de Passages, który umożliwia bezcłowy import i eksport motocykla. Najlepiej jest wykonać kopie wszystkich dokumentów i przechowywać je oddzielnie od oryginałów. W niektórych krajach wymagany jest dowód szczepienia przeciwko żółtej febrze i COVID-19 (zaświadczenie o szczepieniu).

Krajowe ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów jest ważne w Maroku i Saharze Zachodniej. Następnie przy każdym przekroczeniu granicy należy wykupić nową polisę. Zwykle nie jest to drogie, ale niewygodne. W państwach ECOWAS, wspólnoty gospodarczej obejmującej między innymi Senegal i Nigerię, istnieje ubezpieczenie transgraniczne. "Ubezpieczenia te są w większości tanie, ale mają niewielki zakres. Stanowią one jedynie podstawową ochronę na wypadek uszkodzenia motocykla. Nie oczekuj jednak, że twoje lokalne ubezpieczenie obejmie cię, jeśli na przykład spowodujesz niewielkie uszkodzenie lokalnego pojazdu" - wyjaśnia Sandra z ADV Travel Bug. Ma ona specjalną wskazówkę dotyczącą podróżowania po Afryce Zachodniej, która okazała się szczególnie przydatna w Senegalu: "Stwórz 'fiszkę'. Jest to prosta kartka papieru, na której zbierasz informacje o sobie i swoim motocyklu. Karta zaoszczędzi ci wiele czasu, jeśli będziesz ją okazywać podczas wszelkich kontroli".

Według Thomasa Ritta, doświadczonego podróżnika po Afryce w szeregach touroperatora Edelweiss Bike Travel, jednym ze sposobów na stosunkowo szybkie przebrnięcie przez biurokratyczną dżunglę formalności granicznych jest wynajęcie "pomocnika granicznego". Oczywiście wiąże się to z pewnym kosztem, ale często znacznie przyspiesza cały proces. "Nie otrzymasz paragonu za tę usługę", wyjaśnia Thomas.

Thomas zaleca również niekonfliktowe podejście do mniejszych mandatów. "Jeśli dostaniesz mandat od policji, najlepiej poprosić o 'mandat natychmiastowy'. Niekoniecznie oszczędza to pieniądze, ale czas, ponieważ procedura na posterunku policji może być dość długa. Wielu "pomocnych" funkcjonariuszy policji chętnie oferuje tę alternatywę z własnej inicjatywy...", mówi ekspert z Afryki.

Środki ostrożności w zakresie zdrowia

Podczas podróży motocyklem do Afryki nie należy zaniedbywać środków ostrożności. Nawet jeśli w wielu krajach obowiązkowe są tylko szczepienia przeciwko Covid i żółtej febrze, zalecana jest szersza profilaktyka. Ogólne informacje można uzyskać od lekarza rodzinnego, ale lekarze w instytutach tropikalnych mają znacznie większą wiedzę. Oprócz dwóch wyżej wymienionych szczepień, podczas podróży do Afryki Zachodniej zaleca się profilaktykę przeciwko zapaleniu opon mózgowych, wirusowemu zapaleniu wątroby typu A, durowi brzusznemu i wściekliźnie. Jednak nawet szczepienie nie zapewnia stuprocentowej ochrony przed tymi chorobami. "Fiona zachorowała na dur brzuszny w ciągu czterech miesięcy od szczepienia" - wspomina Sandra.

Ryzyko zakażenia malarią jest również wysokie. Dostępna jest profilaktyka farmakologiczna przeciwko tej tropikalnej chorobie, ale może ona mieć poważne skutki uboczne.

Rozległe Południe

Po przekroczeniu Sahary i tropikalnej Afryki na motocyklistów czekają sawanny, półpustynie i pustynie południa. Sytuacja bezpieczeństwa w większości krajów południowej Afryki jest znacznie lepsza niż w wielu krajach położonych dalej na północ, które są nękane przez działalność islamistów. Samotne trasy przez zapierające dech w piersiach krajobrazy zawsze urzekały miłośników przygód.

Ale samotność może mieć również swoje pułapki. Pomoc jest często trudno dostępna, więc jeśli masz przebite koło, powinieneś być w stanie pomóc sobie sam. "Najczęstszymi problemami są przebicia opon" - Ralf Moeglich, właściciel firmy turystycznej Gravel Travel, ma wieloletnie doświadczenie w Namibii i RPA. "Jako podróżnik motocyklowy zdecydowanie musisz być przygotowany na przebicie opony i powinieneś również ćwiczyć zmianę lub naprawę opon w domu". Ponadto Ralf zaleca posiadanie telefonu satelitarnego lub przynajmniej urządzenia nawigacyjnego z funkcją inReach, takiego jak Garmin Montana 700i, na wypadek sytuacji awaryjnych. Technologia inReach umożliwia wysyłanie wiadomości i połączeń alarmowych za pośrednictwem satelity nawet w obszarach bez zasięgu telefonii komórkowej.

Dzika natura

Spotkania z Wielką Piątką, ale także z mniejszymi dzikimi zwierzętami, są z pewnością jednymi z najbardziej imponujących doświadczeń w Afryce Subsaharyjskiej. Nawet poza parkami narodowymi może się zdarzyć, że na motocyklu napotkasz imponujące czworonożne stworzenia. Thomas Ritt może jednak uspokoić przybyszów do Afryki: "Większość zwierząt natychmiast ucieka na widok i dźwięk nieznanego obiektu". Thomas wie jednak, że w przypadku niektórych gatunków należy zachować ostrożność: "Słonie nie uciekają, mogą nawet szybko stać się agresywne. Odległość może uratować życie! Nigdy nie powinieneś wchodzić między słonia a jego stado lub wodopój. Jeszcze bardziej niebezpieczne od słoni są bawoły wodne i hipopotamy, które motocykliści spotykają jeszcze rzadziej.

Motocykliści powinni za wszelką cenę unikać podróżowania po zmroku. Zwierzęta, ciemnoskórzy i ciemno ubrani ludzie, nieoświetlone pojazdy, dziury i wyboje - wszystko to stwarza wysokie ryzyko wypadków. W pobliżu równika zmrok zapada bardzo szybko.

Nawet jeśli społeczność zwolenników dalekich podróży straciła nieco z oczu Afrykę w ostatnich latach na rzecz rzekomo "łatwiejszych" miejsc, warto podjąć wysiłek planowania i organizacji. Piękno krajobrazów, serdeczność ludzi i wyzwania związane z jazdą są warte wysiłku. Przy dobrym przygotowaniu możliwe jest również skalkulowanie ryzyka.

Nasi eksperci

Joe Küster jest założycielem biura podróży Overcross. Joe zna wszystkie sztuczki, które pozwalają opanować czasami dziwaczne sytuacje w Afryce.

Sandra i Fiona podróżują po świecie jako ADV Travel Bug i wolą zbaczać z utartych szlaków.

Ralf Möglich oferuje wycieczki motocyklowe po południowej Afryce ze swoją firmą Gravel Travel. Mieszka w Namibii przez wiele miesięcy każdego roku.

Thomas Ritt jest koordynatorem programu wycieczek i szkoleniowcem przewodników w Edelweiss Bike Travel. Preferuje południową część Afryki.

Porady ekspertów: Joe Küster

Granica Egipt-Sudan

Oficjalnie przejście graniczne między Egiptem a Sudanem jest zamknięte. Mimo to indywidualni turyści wciąż przez nie przechodzą. Wymagana jest jednak cierpliwość. Ważne jest, aby ubiegać się o zwykłą wizę do Sudanu, a NIE o wizę tranzytową. Ta ostatnia jest ważna tylko przez trzy dni. Ponadto wymagane jest zezwolenie na podróż do Sudanu (100 euro). "Na wyjazd z Egiptu przez Wadi Halfa zdecydowanie należy przeznaczyć trzy dni. Koniecznie sprawdź swój karnet, aby upewnić się, że wszystkie dane (pojazd, numer silnika itp.) są w stu procentach poprawne. Nawet niewielki błąd w numerach może wpędzić Cię w poważne kłopoty. Nie jest też złym pomysłem zaplanowanie pewnej sumy łapówek...", radzi Joe Küster. "Wjazd do Sudanu będzie wtedy bezproblemowy - o ile masz prawidłową wizę. Bądź na bieżąco z informacjami za pośrednictwem odpowiednich kanałów".

Aktualizacja 3.5.2023: Aktualna sytuacja znajduje się w sekcji "Ostrzeżenia dla podróżujących" w dalszej części tekstu.

Porady ekspertów: Sandra + Fiona

"Paszporty, proszę!"

"Jeśli to możliwe, powinieneś złożyć wniosek o nowy paszport przed przekroczeniem granicy Afryki, w przeciwnym razie wolne strony skończą się na długo przed Kapsztadem. Warto nawet zapłacić za dodatkowe strony, jeśli taka opcja jest dostępna. Możesz ubiegać się o nowy paszport w ambasadach swojego kraju w Afryce, ale czas oczekiwania często przekracza trzy tygodnie.

Carnet de Passage znacznie przyspiesza przekraczanie granic, a w niektórych krajach w ogóle je umożliwia. Moja znajoma musiała zapłacić kilkaset dolarów cła importowego w Ghanie za urządzenie śledzące w swoim motocyklu, ponieważ nie miała karnetu. Carnet de Passages jest wydawany za kaucją na przykład przez ADAC.

Czasami granice lądowe są zamknięte i aby przez nie przejechać, potrzebny jest specjalny dokument zwany "laissez passer". Potrzebowałyśmy tego dokumentu na przykład na Wybrzeżu Kości Słoniowej - w kraju, w którym sytuacja pod względem bezpieczeństwa również jest niepewna" - relacjonują Sandra i Fiona.

Malaria

Malaria, przenoszona przez ukąszenie komara z rodzaju Anopheles, jest niebezpieczną chorobą. Jeśli jednak zgłosisz się do lekarza szybko po wystąpieniu pierwszych objawów, zwykle jesteś leczony dożylnie i poczujesz się lepiej w ciągu kilku dni. W większości przypadków pacjent jest następnie wypisywany ze szpitala i musi odpoczywać oraz przyjmować leki przez kolejne trzy do pięciu dni. Ciężkie przypadki malarii często występują, gdy objawy są ignorowane, a leczenie jest zbyt długo odkładane. "To, czy przyjmować leki zapobiegawcze, czy nie, jest bardzo osobistą decyzją, którą należy omówić z lekarzem medycyny tropikalnej. W każdym przypadku bardzo ważne jest, aby chronić się przed ukąszeniami owadów za pomocą odzieży z długimi rękawami, odpowiednich środków odstraszających i moskitier" - zaleca Sandra.

Porada eksperta: Ralf Möglich

System bezpieczeństwa przez satelitę

Podczas gdy w wielu regionach Afryki sieć telefonii komórkowej jest doskonale rozwinięta ze względu na brak linii stacjonarnej, w innych częściach kraju jest się poza zasięgiem przez wiele dni. W nagłych wypadkach może minąć dużo czasu, zanim pomoc zostanie zaalarmowana. Rozwiązaniem są telefony satelitarne, które komunikują się bezpośrednio przez satelity. Jednak urządzenia i taryfy są drogie. Technologia inReach oferuje tańszą alternatywę. System wykorzystuje również satelity Iridium, które według firmy oferują zasięg na całym świecie. Dzięki inReach można wysyłać i odbierać wiadomości tekstowe, a także wykonywać połączenia alarmowe do Międzynarodowego Centrum Koordynacji Reagowania Kryzysowego, całodobowego globalnego centrum ratunkowego. Możliwe jest również śledzenie na żywo własnej trasy podróży. Technologia inReach jest zintegrowana z wieloma urządzeniami nawigacyjnymi Garmin. Dostępnych jest kilka modeli subskrypcji usługi na okres miesięczny lub roczny.


Porada eksperta: Thomas Ritt

Jedzenie w drodze

Jeśli chodzi o jedzenie, najlepiej być odważnym! "Rzadko kiedy jadłem tak dobre kurczaki i ryby jak w Afryce. I to w dość obskurnych miejscach. Z drugiej strony woda z kranu i sałatka stanowią tabu. Wskazówka dla miłośników napojów bezalkoholowych: Stoney Tangawizi, ze swoją lekko pikantną nutą, smakuje dobrze z każdym daniem" - poleca Thomas.

Parki narodowe

Opłaty za wstęp do wschodnioafrykańskich parków narodowych są dość wysokie i trzeba je uiszczać za pomocą karty safari. Ponieważ i tak nie wolno wjeżdżać do parku na motocyklu, najlepiej wynająć jeepa z kierowcą. Jest to również drogie, ale warte zachodu, ponieważ bez doświadczonego kierowcy prawie nie znajdziesz żadnych interesujących zwierząt w parkach, a mając kierowcę nie musisz sam zdobywać karty. Jeśli nie możesz rozłożyć kosztów na kilka osób, możesz znaleźć przejazd z inną grupą. Wskazówka: Park Narodowy Hell's Gate w Kenii nie jest dostępny motocyklem, ale rowerem! Motocykle można zaparkować przy wejściu do parku. Opłatę należy negocjować indywidualnie, ale nie ma na nią gwarancji.

Ostrzeżenia dotyczące podróży do Afryki

Ostrzeżenia dla turystów są wydawane, gdy należy założyć, że istnieje konkretne zagrożenie dla życia i zdrowia każdego podróżnego. W niektórych przypadkach ostrzeżenia są wydawane tylko dla niektórych regionów kraju (częściowe ostrzeżenie dla podróżnych).

Strona internetowa cytatu Niemieckie Ministerstwo Spraw Zagranicznych, pobrane w marcu 2023 r.

Aktualizacja 3.5.2023

Krótko przed upływem terminu redakcyjnego sytuacja polityczna w Sudanie zaostrzyła się. Ze względu na sytuację przypominającą wojnę domową wjazd jest niemożliwy i absolutnie niewskazany do odwołania. Sprawia to, że opisana trasa wschodnia staje się nieaktualna.

Aktualne informacje pod adresem

www.auswaertiges-amt.de



Copyright © 2021