Nowe BMW R 1300 GS

Nowe BMW R 1300 GS

Niewiele rzeczy bardziej podsycało ogień plotek na scenie motocyklowej niż oczekiwanie na nową generację BMW GS. Zebraliśmy znane fakty o BMW R 1300 GS, które zostało zaprezentowane w Berlinie 28 września 2023 roku.

Nie bez powodu obecny bokser GS z dużą przewagą prowadzi w rankingu rejestracji w Niemczech i na wielu innych ważnych rynkach motocyklowych. Obecny model interpretuje ducha i możliwości "GS", tj. balansowanie między przydatnością do jazdy w terenie i na ulicy, lepiej niż jakikolwiek inny model w obecnym otoczeniu rynkowym. Z każdą nową generacją, konstruktorom BMW udaje się sprawić, że GS osiąga coraz lepsze wyniki w obu dyscyplinach, do których został stworzony.

W związku z tym, z każdą nową generacją boksera, to cenne dziedzictwo musi być traktowane z ostrożnością, a koncepcja GS musi być interpretowana we współczesny sposób. Inżynierowie z Monachium nie spieszą się z nowym BMW R 1300 GS, który najprawdopodobniej będzie nazwą nowego flagowego modelu travel enduro, trzymając tym samym scenę w napięciu.

BMW zaprezentowało R 1300 GS 28 września 2023 roku. Jednak już wcześniej ten czy inny szczegół - celowo lub nieumyślnie - wyciekły do prasy. Podsumowujemy tutaj to, co nasi koledzy z redakcji zbadali na temat nowego Super GS. Wszystkie doniesienia opierają się na zdjęciach i filmach, które mogły zostać nakręcone z mniej lub bardziej zakamuflowanych prototypów.


BMW R1300GS

© BMW

Całkowicie chłodzony cieczą bokser o pojemności 1300 cm3

Zacznijmy od serca R 1300 GS, czyli słynnego silnika typu bokser. Można się tu spodziewać sprawdzonych rozwiązań, ale także wielu nowości w nowej generacji. Wprowadzony w 2018 roku system zmiennych faz rozrządu ShiftCam można uznać za fakt oczywisty. Aby zapewnić stabilność termiczną boksera 1300, BMW wydaje się mocno zmodyfikować zarówno obieg oleju, jak i chłodzenia. Magazyn MOTORRAD spekuluje na przykład, że "precyzyjne chłodzenie" wprowadzone w modelu R 1200 GS (K50) w 2013 roku zostanie zastąpione kompletnym chłodzeniem cieczą w bokserze, który prawdopodobnie ma dokładnie 1300 centymetrów sześciennych. Oznaczałoby to również, że cylindry R 1300 GS byłyby otoczone płaszczem wodnym. Rozwiązanie to wydaje się również prawdopodobne w świetle bardziej rygorystycznych przepisów dotyczących hałasu.

Wydaje się, że konstruktorzy BMW dokonali ogromnych zmian w układzie olejowym boksera. Ze wziernika oleju widocznego z boku obok "klatki piersiowej bohatera" dziennikarze ze Stuttgartu wywnioskowali, że dokonano przejścia na smarowanie półsuchej miski olejowej, aby przeciwdziałać tworzeniu się piany olejowej spowodowanej pulsacjami ciśnienia Boxera.

Dane dotyczące osiągów R 1300 GS można już uznać za bardzo dokładne, ponieważ pochodzą z publikacji Szwajcarskiego Federalnego Urzędu Drogowego (ASTRA), który jest odpowiedzialny za homologacje typu. Zgodnie z nimi, przyszli właściciele modelu 1300 GS mogą oczekiwać mocy szczytowej 145,5 KM przy 7750 obr/min i potężnego momentu obrotowego 149 Nm przy 6500 obr/min.

Rama z elementami z metali lekkich

Jeśli chodzi o silnik typu bokser o pojemności 1300 cm3, co ujawniają już zdjęcia prototypu R 1300 GS, można powiedzieć, że zostanie on zintegrowany jako element nośny z całkowicie przeprojektowaną ramą. Poprzednia konstrukcja ramy rurowej wykonana ze stali ustępuje miejsca kompozytowej, która składa się przynajmniej częściowo z odlewanych elementów ze stopów lekkich, co widać na zdjęciach opublikowanych przez MOTORRAD.

To, czy i jak bardzo aluminiowa rama zmniejszy wagę R 1300 GS, jest przedmiotem gorącej debaty na scenie GS. Specjaliści z internetowego medium 1000PS zakładają odchudzenie o sześć kilogramów do 243 kg masy całkowitej, co odpowiadałoby wartości Ducati Multistrady V4.

Na pierwszy rzut oka paralever R 1300 GS rzuca się w oczy jeszcze bardziej niż nowa rama. Wahacz wydaje się bardziej złożony niż w poprzednich generacjach GS i jednocześnie krótszy. Ta ostatnia cecha spójnie wpisuje się w ogólną koncepcję nowego GS-a, który wydaje się bardziej kompaktowy i mniej masywny. Dobre właściwości terenowe wydają się być zatem bardzo ważnym priorytetem również dla R 1300 GS 2023. Podkreśla to fakt, że duża część opublikowanych do tej pory zdjęć szpiegowskich została wykonana podczas testów terenowych. Pewne jest, że wypróbowany i przetestowany telelever będzie służył jako prowadnica przedniego koła w R 1300 GS.

Jeśli chodzi o elementy zawieszenia, można spodziewać się nowej generacji elektronicznego zawieszenia Dynamic ESA. Zawsze dobrze poinformowani redaktorzy magazynu MOTORRAD spekulują, że w przyszłości nie tylko tłumienie, ale także napięcie wstępne sprężyny będzie można regulować podczas jazdy. Umożliwiłoby to również obniżenie wysokości siedzenia przed zatrzymaniem, co już teraz oferuje na przykład Harley-Davidson Pan America w wersji "Special" z systemem Adaptive Ride Height (ARH).

Podstawa dla ARAS - R 1300 GS z wbudowanym radarem

Zdjęcia prototypu R 1300 GS opublikowane w czasopismach branżowych wyraźnie pokazują system radarowy. Urządzenie znajduje się pod nieco skróconym dziobem. Niczego innego nie można było się spodziewać niż tego, że BMW wyposaży nowe BMW R 1300 GS - w standardzie lub za dodatkową opłatą - w cały szereg ARAS (Advanced Rider Assistance Systems). Tempomat odległości, już zaimplementowany jako aktywny tempomat (ACC) w R 1250 RT, jest uważany za cel minimum. Wreszcie, konkurenci Ducati wyposażyli już Multistradę V4 w systemy oparte na radarach.

BMW R 1300 GS gotowe na ConVeX?

W jakim stopniu nowe BMW R 1300 GS będzie gotowe na zaawansowane technologie, takie jak ConVeX, może spekulować tylko uważna społeczność. Skrót ConVeX oznacza "Connected vehicle to everything" i opisuje połączenie pojazdu z innymi użytkownikami dróg i innymi platformami. Technologie takie jak ConVeX stanowią podstawę przyszłych systemów bezpieczeństwa, które proaktywnie ostrzegają kierowcę o niebezpiecznych sytuacjach, a na zaawansowanych etapach rozwoju działają (pół)autonomicznie. Podobnie jak jego konkurent Ducati, BMW od lat prowadzi badania nad tymi technologiami. Wraz z modelem R 1200 RS ConnectedRide, monachijska firma zaprezentowała pojazd testowy już w 2017 roku.

Stylistyka BMW R 1300 GS

Jeszcze większa niż w przypadku technologii jest tajemnica otaczająca projekt. Pewne jest to, że R 1300 GS po raz kolejny będzie miał dziób. Wstępne zdjęcia odsłoniętych pojazdów przedprodukcyjnych ujawniają bardziej kompaktowy i nieco bardziej lekki wygląd niż w poprzednim modelu. Aktywne elementy aerodynamiczne, które BMW opatentowało już w 2020 roku, nie są widoczne na dostępnych dotychczas zdjęciach. Po tym, jak Moto Guzzi wprowadziło już tę technologię do produkcji seryjnej wraz z V100 Mandello, nie jest wykluczone, że BMW wyposaży również R 1300 GS w aktywną aerodynamikę w trakcie nadchodzącej aktualizacji modelu.

Kiedy BMW R 1300 GS zostanie wprowadzone na rynek?

BMW zaprezentowało R 1300 GS 28 września 2023 r. w ramach otwarcia nowego BMW Motorrad Welt Berlin tuż obok fabryki motocykli w Spandau. Data nie mogła być lepiej wybrana. To setne urodziny boksera BMW. Wszyscy zainteresowani mogli śledzić ceremonię za pośrednictwem kanałów społecznościowych BMW.

Akcesoria Touratech do BMW R 1300 GS

Touratech od samego początku towarzyszył wszystkim modelom GS od czasu R 1100 GS, oferując szeroką gamę akcesoriów. Tak samo będzie w przypadku nowego R 1300 GS. Niezależnie od tego, czy chodzi o bagaż, ochronę, ergonomię czy zawieszenie - akcesoria motocyklowe Touratech pozwolą również wydobyć maksimum z R 1300 GS.



Copyright © 2013-obecnie Magento. Wszelkie prawa zastrzeżone.

We noticed that you are in United States!

We have an official Distributor directly in your country! We would recommend to use the Store, as this is reducing delivery-times and shipping-costs for you. You want to go there?

image/svg+xml