Nowe BMW R 1300 GS

Nowe BMW R 1300 GS

Niewiele rzeczy bardziej podsycało ogień plotek na scenie motocyklowej niż oczekiwanie na nową generację BMW GS. Zebraliśmy znane fakty o BMW R 1300 GS, które zostało zaprezentowane w Berlinie 28 września 2023 roku.

Nie bez powodu obecny bokser GS z dużą przewagą prowadzi w rankingu rejestracji w Niemczech i na wielu innych ważnych rynkach motocyklowych. Obecny model interpretuje ducha i możliwości "GS", tj. balansowanie między przydatnością do jazdy w terenie i na ulicy, lepiej niż jakikolwiek inny model w obecnym otoczeniu rynkowym. Z każdą nową generacją, konstruktorom BMW udaje się sprawić, że GS osiąga coraz lepsze wyniki w obu dyscyplinach, do których został stworzony.

W związku z tym, z każdą nową generacją boksera, to cenne dziedzictwo musi być traktowane z ostrożnością, a koncepcja GS musi być interpretowana we współczesny sposób. Inżynierowie z Monachium nie spieszą się z nowym BMW R 1300 GS, który najprawdopodobniej będzie nazwą nowego flagowego modelu travel enduro, trzymając tym samym scenę w napięciu.

BMW zaprezentowało R 1300 GS 28 września 2023 roku. Jednak już wcześniej ten czy inny szczegół - celowo lub nieumyślnie - wyciekły do prasy. Podsumowujemy tutaj to, co nasi koledzy z redakcji zbadali na temat nowego Super GS. Wszystkie doniesienia opierają się na zdjęciach i filmach, które mogły zostać nakręcone z mniej lub bardziej zakamuflowanych prototypów.


BMW R1300GS

© BMW

Całkowicie chłodzony cieczą bokser o pojemności 1300 cm3

Zacznijmy od serca R 1300 GS, czyli słynnego silnika typu bokser. Można się tu spodziewać sprawdzonych rozwiązań, ale także wielu nowości w nowej generacji. Wprowadzony w 2018 roku system zmiennych faz rozrządu ShiftCam można uznać za fakt oczywisty. Aby zapewnić stabilność termiczną boksera 1300, BMW wydaje się mocno zmodyfikować zarówno obieg oleju, jak i chłodzenia. Magazyn MOTORRAD spekuluje na przykład, że "precyzyjne chłodzenie" wprowadzone w modelu R 1200 GS (K50) w 2013 roku zostanie zastąpione kompletnym chłodzeniem cieczą w bokserze, który prawdopodobnie ma dokładnie 1300 centymetrów sześciennych. Oznaczałoby to również, że cylindry R 1300 GS byłyby otoczone płaszczem wodnym. Rozwiązanie to wydaje się również prawdopodobne w świetle bardziej rygorystycznych przepisów dotyczących hałasu.

Wydaje się, że konstruktorzy BMW dokonali ogromnych zmian w układzie olejowym boksera. Ze wziernika oleju widocznego z boku obok "klatki piersiowej bohatera" dziennikarze ze Stuttgartu wywnioskowali, że dokonano przejścia na smarowanie półsuchej miski olejowej, aby przeciwdziałać tworzeniu się piany olejowej spowodowanej pulsacjami ciśnienia Boxera.

Dane dotyczące osiągów R 1300 GS można już uznać za bardzo dokładne, ponieważ pochodzą z publikacji Szwajcarskiego Federalnego Urzędu Drogowego (ASTRA), który jest odpowiedzialny za homologacje typu. Zgodnie z nimi, przyszli właściciele modelu 1300 GS mogą oczekiwać mocy szczytowej 145,5 KM przy 7750 obr/min i potężnego momentu obrotowego 149 Nm przy 6500 obr/min.

Rama z elementami z metali lekkich

Jeśli chodzi o silnik typu bokser o pojemności 1300 cm3, co ujawniają już zdjęcia prototypu R 1300 GS, można powiedzieć, że zostanie on zintegrowany jako element nośny z całkowicie przeprojektowaną ramą. Poprzednia konstrukcja ramy rurowej wykonana ze stali ustępuje miejsca kompozytowej, która składa się przynajmniej częściowo z odlewanych elementów ze stopów lekkich, co widać na zdjęciach opublikowanych przez MOTORRAD.

To, czy i jak bardzo aluminiowa rama zmniejszy wagę R 1300 GS, jest przedmiotem gorącej debaty na scenie GS. Specjaliści z internetowego medium 1000PS zakładają odchudzenie o sześć kilogramów do 243 kg masy całkowitej, co odpowiadałoby wartości Ducati Multistrady V4.

Na pierwszy rzut oka paralever R 1300 GS rzuca się w oczy jeszcze bardziej niż nowa rama. Wahacz wydaje się bardziej złożony niż w poprzednich generacjach GS i jednocześnie krótszy. Ta ostatnia cecha spójnie wpisuje się w ogólną koncepcję nowego GS-a, który wydaje się bardziej kompaktowy i mniej masywny. Dobre właściwości terenowe wydają się być zatem bardzo ważnym priorytetem również dla R 1300 GS 2023. Podkreśla to fakt, że duża część opublikowanych do tej pory zdjęć szpiegowskich została wykonana podczas testów terenowych. Pewne jest, że wypróbowany i przetestowany telelever będzie służył jako prowadnica przedniego koła w R 1300 GS.

Jeśli chodzi o elementy zawieszenia, można spodziewać się nowej generacji elektronicznego zawieszenia Dynamic ESA. Zawsze dobrze poinformowani redaktorzy magazynu MOTORRAD spekulują, że w przyszłości nie tylko tłumienie, ale także napięcie wstępne sprężyny będzie można regulować podczas jazdy. Umożliwiłoby to również obniżenie wysokości siedzenia przed zatrzymaniem, co już teraz oferuje na przykład Harley-Davidson Pan America w wersji "Special" z systemem Adaptive Ride Height (ARH).

Podstawa dla ARAS - R 1300 GS z wbudowanym radarem

Zdjęcia prototypu R 1300 GS opublikowane w czasopismach branżowych wyraźnie pokazują system radarowy. Urządzenie znajduje się pod nieco skróconym dziobem. Niczego innego nie można było się spodziewać niż tego, że BMW wyposaży nowe BMW R 1300 GS - w standardzie lub za dodatkową opłatą - w cały szereg ARAS (Advanced Rider Assistance Systems). Tempomat odległości, już zaimplementowany jako aktywny tempomat (ACC) w R 1250 RT, jest uważany za cel minimum. Wreszcie, konkurenci Ducati wyposażyli już Multistradę V4 w systemy oparte na radarach.

BMW R 1300 GS gotowe na ConVeX?

W jakim stopniu nowe BMW R 1300 GS będzie gotowe na zaawansowane technologie, takie jak ConVeX, może spekulować tylko uważna społeczność. Skrót ConVeX oznacza "Connected vehicle to everything" i opisuje połączenie pojazdu z innymi użytkownikami dróg i innymi platformami. Technologie takie jak ConVeX stanowią podstawę przyszłych systemów bezpieczeństwa, które proaktywnie ostrzegają kierowcę o niebezpiecznych sytuacjach, a na zaawansowanych etapach rozwoju działają (pół)autonomicznie. Podobnie jak jego konkurent Ducati, BMW od lat prowadzi badania nad tymi technologiami. Wraz z modelem R 1200 RS ConnectedRide, monachijska firma zaprezentowała pojazd testowy już w 2017 roku.

Stylistyka BMW R 1300 GS

Jeszcze większa niż w przypadku technologii jest tajemnica otaczająca projekt. Pewne jest to, że R 1300 GS po raz kolejny będzie miał dziób. Wstępne zdjęcia odsłoniętych pojazdów przedprodukcyjnych ujawniają bardziej kompaktowy i nieco bardziej lekki wygląd niż w poprzednim modelu. Aktywne elementy aerodynamiczne, które BMW opatentowało już w 2020 roku, nie są widoczne na dostępnych dotychczas zdjęciach. Po tym, jak Moto Guzzi wprowadziło już tę technologię do produkcji seryjnej wraz z V100 Mandello, nie jest wykluczone, że BMW wyposaży również R 1300 GS w aktywną aerodynamikę w trakcie nadchodzącej aktualizacji modelu.

Kiedy BMW R 1300 GS zostanie wprowadzone na rynek?

BMW zaprezentowało R 1300 GS 28 września 2023 r. w ramach otwarcia nowego BMW Motorrad Welt Berlin tuż obok fabryki motocykli w Spandau. Data nie mogła być lepiej wybrana. To setne urodziny boksera BMW. Wszyscy zainteresowani mogli śledzić ceremonię za pośrednictwem kanałów społecznościowych BMW.

Akcesoria Touratech do BMW R 1300 GS

Touratech od samego początku towarzyszył wszystkim modelom GS od czasu R 1100 GS, oferując szeroką gamę akcesoriów. Tak samo będzie w przypadku nowego R 1300 GS. Niezależnie od tego, czy chodzi o bagaż, ochronę, ergonomię czy zawieszenie - akcesoria motocyklowe Touratech pozwolą również wydobyć maksimum z R 1300 GS.



Copyright © 2021