PODRÓŻ | Oregon Backcountry Discovery Route

Trasa Oregon Backcountry Discovery Route biegnie z południa na północ przez zróżnicowane krajobrazy stanu na północno-zachodnim Pacyfiku w USA. Miłośnicy przygód muszą być przygotowani na długie etapy bez zaplecza zaopatrzeniowego, a także na wyzwania techniczne.
Oregon BDR to jedna z najbardziej wyczekiwanych tras Back Country Discovery. Rozciąga się na ponad 1100 kilometrów i jest podzielona na siedem odcinków, od niecałych 100 do prawie 250 kilometrów między postojami na tankowanie.
Trasa rozpoczyna się w maleńkim miasteczku Denio Junction w stanie Nevada, a kończy na wzgórzach Hood River w stanie Oregon, nad brzegiem rzeki Columbia. Po prawie pięciu latach poszukiwań, trasa jest już gotowa do publikacji. ORBDR nie tylko oferuje wyjątkową przygodę off-road dla motocyklistów, ale także doskonale obrazuje różnorodność krajobrazową stanu.
Wymagająca trasa rozpoczyna się na pustyni na południu, prowadzi przez lasy sosnowe ponderosa z dziwacznymi skałami lawowymi w środkowym Oregonie i kończy się w Górach Kaskadowych z pięknymi lasami daglezji, szczytami wulkanicznymi, rzekami i jeziorami.
Warunki na szlakach stanowią wyzwanie dla motocyklistów na całej trasie.
Odcinek 1: Denio Junction do Plush
Określenie "odosobnienie" prawdopodobnie najlepiej charakteryzuje pierwszy odcinek ORBDR. Nasz widok z Beatys Butte, wzgórza o wysokości około 1200 metrów, obejmuje 360 stopni na stepową, lekko pagórkowatą okolicę bez śladu ludzkiej działalności. Gdy kontynuujemy naszą podróż przez suche łąki, nasz kontakt z cywilizacją ogranicza się do kilku odległych rancz bydła.
Trasa prowadzi drogami gruntowymi, które czasami są dość kamieniste i trudne. Później w sezonie, gdy temperatury rosną, a opady deszczu stają się rzadsze, drogi mogą stać się bardziej piaszczyste, z luźnym podłożem, które niemal połyka przednią oponę. Na tych pustkowiach i tak zaleca się ostrożną jazdę.
Trasa w tej sekcji prowadzi dalej od cywilizacji niż większość innych BDR. Motocykle muszą mieć zasięg prawie 250 kilometrów. Noclegi są skromne, rzadkie i trzeba je rezerwować z dużym wyprzedzeniem. My jednak zdecydowaliśmy się na dziki kemping.
Pierwszej nocy rozbijamy obóz w Hart Mountain Hot Spring i cieszymy się przed snem relaksującą kąpielą w źródłach - bardzo potrzebne zregenerowanie sił przed czekającym nas wyzwaniem Fandango Canyon.
Wspaniałe widoki z opcjonalnej trasy do Beatys Butte
Odcinek 2: Plush do Christmas Valley
Zaczynamy w małym miasteczku Plush, które wzięło swoją nazwę od lokalnej gry karcianej rozgrywanej tutaj w XIX wieku, kiedy miasto było ośrodkiem hodowców bydła i owiec. Opuszczając miasto, stan drogi szybko zmienia się z utwardzonej na szeroką szutrową drogę do nierównej i wąskiej ścieżki, gdzie my, jako motocykliści, musimy wybierać między górnym lub dolnym pasem dla motocykli.
Ten skalisty szlak prowadzi nas do Coyote Hills i w dół do Rabbit Canyon, a następnie wzdłuż jeziora Abert, które ma wodę tylko sezonowo. Im dalej na północ, wzdłuż Sheep Rock Road i Fandango Canyon, tym trudniejszy staje się teren. Długie piaszczyste odcinki są wielokrotnie przerywane skalnymi zjazdami. Najgorsze mamy jednak za sobą, gdy docieramy do Fandango i rozpoczynamy zjazd do Christmas Valley.
Motocykliści gaszą pragnienie przy źródle
Odcinek 3: Christmas Valley do Sunriver
Nasz pobyt w motelu Lakeside w Christmas Valley był mile widzianym wytchnieniem po męczącym etapie z poprzedniego dnia. Niezliczone skały i kamienie, które przewróciliśmy, nie tylko spowodowały przebicie opony, ale także uszkodziły przednią oponę tak poważnie, że musieliśmy ją zmienić przed startem.
Czysta nawigacja jest niezbędna, aby pozostać na właściwej drodze
Krajobraz zmienia się zaraz po opuszczeniu Christmas Valley. Pachnące drzewa jałowca i ogromne sosny ponderosa wyznaczają szlak czerwonych skał wulkanicznych.
Ten trzeci odcinek oferuje dwa warianty, oba warte przejechania. Pine Mountain Observatory jest wartym uwagi przystankiem dla obserwatorów gwiazd lub tych, którzy szukają wspaniałego kempingu z pięknym widokiem. Z kolei objazd do Narodowego Pomnika Wulkanicznego Newberry zaskakuje dwoma błyszczącymi jeziorami w kalderze utworzonej przez aktywność wulkaniczną. Nad tymi dziewiczymi jeziorami można rozbić obóz lub wygodnie zatrzymać się w domkach.
Ostatni odcinek do Sunriver to jeden z najfajniejszych odcinków na całej trasie, przypominający tor bobslejowy dla motocykli z licznymi stromymi zakrętami.
Imponująca górska sceneria w północnej części
Odcinek 4: Sunriver do Sisters
Kojący szum rzeki Deschutes budzi nas czwartego dnia naszej podróży wzdłuż ORBDR. Dziś czeka nas najkrótszy odcinek trasy, liczący zaledwie około 100 kilometrów. Ale to, czego brakuje mu pod względem długości, nadrabia pięknem i wyzwaniami związanymi z jazdą - zwłaszcza na opcjonalnym, wymagającym odcinku na szczyt Three Creek Butte z widokiem na ośnieżone wulkany.
Nazwa miasta Sisters pochodzi od pobliskich gór Three Sisters. Jest to zachodnie miasto ze świetnym jedzeniem, przyjemnym zakwaterowaniem i możliwością zakupu części zamiennych w sklepie motocyklowym, jeśli zajdzie taka potrzeba.
Niezwykłe pokazy świetlne w podziemnym tunelu lawy
Odcinek 5: Sisters do Detroit
Na tym odcinku trasy klimat i krajobraz ponownie się zmieniają – im bliżej Gór Kaskadowych, upał i suchość południa ustępują. Z wielkim zdumieniem odkrywamy jaskinię Skylight, gdzie niegdyś wylewała się podziemna lawa, której słupy wpadały przez dawne otwory wentylacyjne w ciemność niczym niebiańskie światło.
Surowe i odległe krajobrazy kanionów oddają wszystkie cechy Dzikiego Zachodu
Widok ośnieżonych, skalistych czterotysięczników fascynuje nas tak długo, jak długo możemy oderwać wzrok od trudnego szlaku, ponieważ głęboki piasek, skalne stopnie i luźne wulkaniczne skały wymagają od nas pełnej koncentracji.
Otwarte odcinki dróg zachęcają do szybkiego tempa
Odcinek 6: Detroit do Government Camp
Historia Detroit, OR, to historia katastrofy, przetrwania i odrodzenia, ponieważ miasto zostało dotknięte jednym z najbardziej niszczycielskich pożarów, które nawiedziły Oregon w 2020 roku. Miasto wciąż jest w trakcie odbudowy, która z pewnością potrwa wiele lat. Niektóre części odcinka 6 ORBDR pozostaną zamknięte jeszcze przez co najmniej kilka lat, ponieważ trwają prace porządkowe.
Jednym z najlepszych aspektów koncepcji BDR jest pozytywny wpływ ekonomiczny, jaki motocykliści mają na małe miasteczka, które borykają się z trudnościami. Kupując zapasy i paliwo lub udając się do restauracji, motocykliści przynoszą pieniądze słabym ekonomicznie obszarom. A w przypadku miast takich jak Detroit, kilka dolarów często robi dużą różnicę.
Raz po raz napotykamy skały wulkaniczne o różnych rozmiarach ziarnistości
Gdy zagłębiamy się w gęstą zieleń lasu, po raz pierwszy na tej trasie mamy do czynienia z błotem. Przed nami głębokie, szerokie, połykające opony plamy błota i rowy z wodą, w obliczu których niejednokrotnie zastanawiamy się, czy wystarczy nam siły i nerwów, by dotrzeć na drugi brzeg.
Odcinek 7: Government Camp do Hood River
Ostatni odcinek ORBDR rozpoczyna się imponującym widokiem na najwyższą górę Oregonu. Mający ponad 3000 metrów wysokości Mt Hood dominuje nad panoramą miasta. Przystanek w White River Snow-Park daje nam możliwość podziwiania tego masywu w całej jego śnieżnej okazałości.
Droga Barlow otworzyła Góry Kaskadowe w 1846 roku.
Barlow Wagon Road, droga, którą podróżowali emigranci w połowie XIX wieku, pobudza wyobraźnię i oferuje możliwość podróżowania historycznym szlakiem Oregon Trail.
Droga Bennett Pass, zbudowana w latach trzydziestych XX wieku w celu dotarcia do posterunku straży leśnej High Prairie, jest wąska, kamienista i wymagająca. Nasza uwaga jest nieustannie rozdarta między techniczną jazdą, oszałamiającymi widokami na Mt. Hood i bujnym lasem dookoła.
Z Mt. Hood za nami i Mt. Adams przed nami, zjeżdżamy do Hood River i wreszcie do potężnej rzeki Columbia. Północny koniec BDR w Oregonie kończy się ostatnim przypomnieniem intensywnego piękna północno-zachodniego Pacyfiku, które wszyscy powinniśmy zachować i chronić. W końcu głównym celem BDR jest zachowanie naszego przywileju jazdy motocyklem poza utartymi szlakami.
Na dużych wysokościach na północnych etapach wieczorem robi się rześko
Team
Znakomita grupa motocyklistów wyruszyła na trasę Oregon BDR na motocyklach turystycznych różnych klas: Tim James, prezes zarządu BDR, Iain Glynn, dyrektor ds. jazdy w Touratech-USA, Bryce Stevens, współzałożyciel BDR i współautor planu trasy ORBDR, Nathan Fant, ambasador BDR, współautor planu trasy ORBDR i autor niniejszego raportu, Tobias Wachter, dyrektor zarządzający i właściciel Edelweiss Bike Travel, Ashley Myhre, ambasador marki Mosko Moto, Ricardo Rodriguez, starszy instruktor motocyklowy, BMW Performance Center (od lewej do prawej).
Rozległe otwarte przestrzenie charakteryzują południowe sekcje ORBDR
O Backcountry Discovery Routes (BDR)
Wspaniałe miejsca do biwakowania są wszędzie