Odpowiednie zimowanie motocykla

Odpowiednie zimowanie motocykla

Jeśli nie chcesz jeździć swoim motocyklem przez zimę, oto przewodnik jak prawidłowo go przezimować (we współpracy z naszym partnerem MOTOREX).

Kiedy pod koniec roku jesień coraz częściej pokazuje swoje nieprzyjazne oblicze, zbliża się czas na przygotowanie motocykla do zimowego przechowywania.

Bardzo odważni po ostatniej jeździe po prostu odstawiają maszynę na zewnątrz - być może nawet bez pokrowca. Łatwo sobie wyobrazić, jak motocykl będzie wyglądał po kilku miesiącach. A to, że maszyna będzie sprawnie działać na początku kolejnego sezonu, jest mniej więcej tak samo prawdopodobne jak wygrana na loterii. Ale nawet ci, którzy zostawią swój motocykl w garażu przez zimę, nie podejmując kilku działań przygotowawczych, mogą doświadczyć cudu następnej wiosny: dźwignie trudne w obsłudze, rdza na całej długości, a podczas zapalania motocykl reaguje na nacisk zmęczonym grzechotaniem i późniejszą ciszą.

Do zimowania maszyny motocyklista może czerpać z szerokiego asortymentu środków pielęgnacyjnych i smarów MOTOREX w sklepie internetowym Touratech. Do każdego zastosowania można znaleźć odpowiedni, wysokiej jakości  produkt.

Wymienić olej przed zimą?

Każdy, kto ma zamiar przezimować swój motocykl, zadaje sobie najpierw pytanie: wymieniać olej przed zimą czy nie? MOTOREX zaleca wymianę oleju i filtra oleju w każdym przypadku przed zimowaniem maszyny. Powodem tego są substancje znajdujące się w zużytym oleju, takie jak kwasy, woda i brud, które mogą prowadzić do korozji w silniku. Tak więc rzadko jeżdżący kierowca może teraz przeprowadzić wymianę oleju, którą należy przeprowadzić co roku, a często jeżdżący kierowca, który ze względu na duże przebiegi musi wymieniać olej kilka razy w roku, może odpowiednio rozłożyć w czasie wymianę oleju.

Przygotuj zbiornik jak i benzynę na zimę

Okres zimowania to także doskonała okazja dla leniwych motocyklistów, aby pokonać swoje wewnętrzne słabości i sięgnąć po różne środki czyszczące i pielęgnujące. Zanim jednak przystąpimy do mycia, należy zwiększyć ciśnienie powietrza w obu oponach o około 0,5 bara, a przede wszystkim napełnić zbiorniki na benzynę. Zapobiega to rdzewieniu zbiornika przez zimę. Dodatek do benzyny taki jak MOTOREX FUEL STABILIZER opóźnia utlenianie, zapobiega powstawaniu osadów i zapewnia bezproblemowy rozruch silnika nawet po długim okresie. W tym celu dodatek ten musi znajdować się w całym układzie paliwowym. Trzeba więc uruchomić silnik z FUEL STABILIZER w zbiorniku na kilka minut, aby dodatek mógł rozwinąć swoje ochronne działanie, na przykład również w gaźnikach/wtryskiwaczach paliwa.

Czyszczenie

Nie ma sensu po jeździe w terenie impregnować zabrudzonych elementów, najpierw musi zejść gruby brud. W tym przypadku może pomóc jedynie duża ilość wody, a w razie potrzeby strumień pary. Zalecany jest wtedy MOTO CLEAN firmy MOTOREX. Specjalny środek do czyszczenia motocykli wystarczy rozpylić na suchy i zimny motocykl i po maksymalnie pięciu minutach całkowicie zmyć wodą. Dzięki swojej wysokiej skuteczności usuwa nawet uporczywe zabrudzenia, takie jak owady czy zacieki. Tego typu środki czyszczące nie powinny być jednak stosowane w palącym słońcu.


Akumulator

Do wszystkich dalszych prac maszyna powinna być również sucha, dlatego dobrze wytrzyj i - jeśli masz pod ręką - przedmuchaj sprężonym powietrzem, aby usunąć wilgoć nawet z dość trudno dostępnych miejsc. Przed smarowaniem ruchomych części można najpierw zająć się akumulatorem, aby motocykl miał jeszcze czas na całkowite wyschnięcie. Najlepszy styk można uzyskać za pomocą sprayu MOTOREX ACCU PROTECT (nie ma go w ofercie Touratech). W tym celu należy odłączyć oba zaciski akumulatora - najpierw zacisk ujemny, ponieważ wtedy nie może dojść do zwarcia, gdy przypadkowo dotkniemy metalowego elementu zaciskiem dodatnim - i wyczyścić szmatką i drobnym papierem ściernym. Następnie mocno przykręcić zaciski akumulatora - najpierw zacisk dodatni - i spryskać cienką warstwą ACCU PROTECT. Ponieważ wiele motocykli posiada stałe odbiorniki elektryczne, takie jak zegar lub system alarmowy, zaleca się pozostawienie na zimę wyłączonego bieguna ujemnego. Jeśli zimujemy motocykl w garażu wolnostojącym, gdzie dwucyfrowe temperatury poniżej zera nie są rzadkością, lepiej jest wyjąć akumulator i przechowywać go w ciemności w piwnicy. Dobrym pomysłem jest również zakup ładowarki do akumulatora, aby utrzymać go w świeżości, ponieważ przedłuża to jego żywotność i zapewnia gotowość do natychmiastowego użycia następnej wiosny.


  1. BC K900 EVO+ battery charger for lead acid and lithium batteries
    BC K900 EVO+ battery charger for lead acid and lithium batteries
    92,93 €
    (400,93 zł)
  2. BC K900 EDGE battery charger for lead acid batteries
    BC K900 EDGE battery charger for lead acid batteries
    72,25 €
    (311,71 zł)
  3. Fully automatic battery charger Absaar Pro 4.0 Li (incl. Lithium) 6/12V
    Fully automatic battery charger Absaar Pro 4.0 Li (incl. Lithium) 6/12V
    46,41 €
    (200,23 zł)
  4. Lithium Jump Starter with Powerbank and Flashlight Absaar 13800 mAh
    Lithium Jump Starter with Powerbank and Flashlight Absaar 13800 mAh
    82,58 €
    (356,27 zł)

Łańcuch, zębatka itp.

Teraz przyszła kolej na łańcuch, zębatkę i koło zębate. Do tej pracy zaleca się podłożenie pod spód dużej tektury lub podobnego przedmiotu, aby nie zabrudzić podłogi. Grube pozostałości smaru można najpierw usunąć najlepiej czysto mechanicznie, za pomocą starej szmaty lub szczotki. Następnie należy spryskać łańcuch i tarczę, a jeśli to możliwe także zębatkę, środkiem CHAIN CLEAN DEGREASER i pozwolić, aby środek do usuwania smaru zaczął działać. W razie potrzeby można wspomóc się szczotką. Następnie wytrzyjcie szmatką pozostałości rozpuszczonego smaru i spryskajcie łańcuch sprayem do łańcuchów, takim jak CHAIN LUBE OFF ROAD, CHAIN LUBE ROAD STRONG lub CHAIN LUBE RACING firmy MOTOREX. W motocyklach z nóżką centralną jest to dość łatwe, ale w motocyklach, które mają tylko nóżkę boczną, nie ma możliwości manewrowania, gdy jest się samemu.

Pielęgnacja części ruchomych

Nie bez znaczenia jest smarowanie części ruchomych i połączeń. W tym celu zaleca się stosowanie uniwersalnego oleju w sprayu, takiego jak JOKER 440 SYNTHETIC lub INTACT MX50, który przenika i wypiera wilgoć oraz pozostawia wysoce skuteczny film ochronny. Puszka zaopatrzona jest w długą rurkę rozpylającą. Dzięki temu można dotrzeć do miejsc, które w inny sposób są trudno dostępne. To, które części należy pielęgnować, zależy od modelu motocykla. Dlatego należy tu wymienić tylko takie części jak podstawka centralna i podstawka boczna, przeguby dźwigni zmiany biegów, dźwignia zmiany biegów i hamulec nożny, dźwignie ręczne, ruchome połączenia na sprzęgłach sterowanych mechanicznie i regulatory przepustnicy na gaźniku. Kropla oleju jest też dobra do zamka zapłonu czy zamków siedzenia. Ostrożność należy zachować przy oliwieniu linek. Jeśli są one samosmarujące i pokryte teflonem, to olejem w sprayu zniszczylibyśmy ten efekt.

Pielęgnacja motocykli i akcesoriów/odzieży

Po technicznym przygotowaniu motocykla do zimowego postoju, przychodzi czas na wygląd. Powierzchnie lakierowane, chrom i części metalowe można zabezpieczyć sprayem pielęgnacyjnym MOTO PROTECT: Spryskać części, pozwolić na krótkie działanie, a następnie przetrzeć czystą szmatką. Ponieważ spray jest oleisty, nie należy spryskiwać nim uchwytów, siedzenia ani opon. Powierzchnie są chronione przed korozją lekką warstwą oleju, którą można łatwo usunąć odpowiednimi środkami. Perfekcyjne wykończenie i długotrwały połysk zapewnia spray MOTO SHINE.

Wskazane jest również zaimpregnowanie skórzanych siedzeń i różnych toreb. PROTEX SPRAY nadaje się do tego celu i może być również stosowany do impregnacji sprzętu motocyklisty, takiego jak buty, kurtki i spodnie. Spray nadaje się również do impregnacji kombinezonów tekstylnych z membraną oddychającą.

Ostatnie, ale równie ważne!

Na koniec pozostaje kwestia pokrowca. Jeśli motocykl stoi przez zimę w suchym miejscu, z pewnością wystarczy zwykła płachta. Jeśli jednak motocykl ma spędzić zimę pod gołym niebem, trudno obejść się bez wodoodpornej plandeki. Nieco droższe są plandeki oddychające. Mają one jednak tę zaletę, że wilgoć parująca pod plandeką może ponownie uciec. Jeśli używasz prostszej plandeki, powinieneś ją od czasu do czasu przewietrzyć, aby zapobiec trwałemu gromadzeniu się pod nią wilgoci.

  1. Pokrowiec Touratech Indoor 'Super Soft' dla dużych motocykli Enduro z systemem kufrów
    Pokrowiec Touratech Indoor 'Super Soft' dla dużych motocykli Enduro z systemem kufrów
    134,27 €
    (579,28 zł)
  2. Pokrowiec Touratech Outdoor cover dla dużych motocykli Enduro z systemem kufrów
    Pokrowiec Touratech Outdoor cover dla dużych motocykli Enduro z systemem kufrów
    144,60 €
    (623,84 zł)



Copyright © 2021