W Poszukiwaniu doskonalosci

W Poszukiwaniu doskonalosci

Siedzenie, jako centralny interfejs między kierowcą a motocyklem, odgrywa ważną rolę w komforcie jazdy. Siedzenia Touratech są produkowane w Crew68 w Murnau, przy użyciu doskonałego rzemiosła i nowoczesnej technologii.

Gdy górna część formy jest powoli podnoszona z lekkim sykiem systemu pneumatycznego, niedoświadczony obserwator może wyczuć napięcie w powietrzu, jak przy oczekiwaniu na wygraną na loterii. Dirk Bendl natomiast, obserwując akcję, jest całkowicie zrelaksowany. Sięga do formy, wyjmuje głęboką czarną skorupę siedzenia do Yamahy Ténéré 700, krytycznie spogląda na przedmiot i kiwa głową z zadowoleniem.

Jest on 52-letnim szefem i właścicielem firmy Crew68, specjalizującej się w budowie prototypów, opracowywaniu projektów i produkcji małoseryjnej w Murnau w Górnej Bawarii - gdzie - zgodnie z surowymi wymogami jakościowymi, produkowane są siedzenia dla Touratecha.

Przy projektowaniu skorupy siedzenia nie chodzi tylko o maksymalną precyzję, choć jest ona oczywiście niezbędna dla późniejszego dopasowania. Ważne jest, aby konstruktorzy od samego początku uwzględniali również wszystkie możliwe warianty siedzenia. Siedzenia Touratech są bowiem dostępne dla wielu modeli motocykli, nie tylko dla tych o standardowej wysokości siedzenia, ale także dla wyższych i niższych wariantów, przeznaczonych dla różnych rozmiarów kierowców. Specjalnością są siedzenia typu "Rallye". Zastępują one siedzenia dwuczęściowe, preferowane przez wielu producentów motocykli, siedzeniem jednoczęściowym, którego konstrukcja jest równie sportowa, co ergonomiczna, zapewniając kierowcy optymalną swobodę ruchów, zwłaszcza podczas jazdy w terenie.

Wracając do procesu rozwoju. Obok niezliczonych wartości empirycznych, osobiste wrażenia z jazdy danym motocyklem wpływają również na koncepcję każdego indywidualnego siedzenia. Oznacza to na przykład, że siedzenie Touratech jest w niektórych miejscach szersze niż oryginał, że unika się drażniących krawędzi lub wybiera się inny kontur.

Gdy specyfikacje są już kompletne, wykonywane są pomiary motocykla. Teraz zaczyna się budowa modelu. Ręcznie tworzony jest "prototyp" z elementów plastikowych, kleju i wypełniacza. W zależności od planowanej liczby sztuk, forma do produkcji seryjnej może być wykonana bezpośrednio z tego "wzorca" lub może być zdigitalizowana trójwymiarowo. Dane dla konstruktora są następnie generowane w programie CAD.

Jak tylko forma zostanie stworzona, można rozpocząć produkcję seryjną. W tym celu Crew68 stosuje sprawdzoną metodę formowania wtryskowego żywicy, w skrócie RIM. W tym procesie dwa składniki żywicy syntetycznej są mieszane razem i wtryskiwane do formy, gdzie szybko się utwardzają. Dla skorup siedzeń Touratech, kreatywne umysły w Crew68 wybrały proporcje mieszanki, które nadają tworzywu wysoki stopień sztywności - ale jednocześnie jego konsystencja pozostaje wystarczająco miękka, aby umożliwić montaż poszycia na miejscu.

Herstellung der Sitzbankwannen im RIM-Verfahren.
Produkcja poszycia siedzeń w procesie RIM 

Zanim skorupa siedziska zostanie przekazana do następnego etapu produkcji, montowane są elementy mocujące.

Piankowe wypełnienie - więcej niż tylko bąbelki

Jakość rdzenia piankowego ma zasadnicze znaczenie dla komfortu siedzenia motocyklowego. Dirk Bendl i jego załoga włożyli niezliczone godziny pracy w rozwój produkcji pianek. Dokładny stosunek mieszanki dwóch składników, wielkość porów, jak również zastosowana objętość - wszystkie te parametry były wielokrotnie zmieniane, aż do znalezienia idealnego składu pianki. A dla siedzeń Touratech nie ma tylko jednej uniwersalnej pianki. Dla każdego modelu opracowywana jest indywidualna receptura.

Hier wurde ein Sitzbankkern geschäumt.
Spienianie rdzenia siedziska

"Wysokie siedzenia wymagają zwykle twardszej pianki" - wyjaśnia Bendl. Jest to konieczne, aby zapobiec odkształcaniu się rdzenia na boki, na przykład gdy na kierowcę działają siły odśrodkowe. W przypadku niższych siedzeń potrzebna jest również nieco twardsza mieszanka. Ten widoczny paradoks wynika z faktu, że ze względu na swoją niewielką grubość obicie bardzo szybko straciłoby swój kształt.

Oprócz właściwości mechanicznych rdzenia piankowego, jego kształt ma oczywiście duży wpływ na ergonomię, czyli na postawę kierowcy podczas siedzenia na motocyklu. Konstruktorzy zwracają szczególną uwagę na optymalny kąt nachylenia kolan. Można go zmieniać w zależności od wzrostu i długości nóg kierowcy poprzez regulację wysokości siedziska, czyli grubości rdzenia piankowego. Ważną rolę odgrywa również kąt nachylenia powierzchni siedziska w stosunku do poziomu. Jeśli na przykład siedzisko jest zbyt mocno pochylone do przodu, kierowca w miarę jazdy przesuwa się coraz bardziej do przodu, nawet bez silnego hamowania. "Jeśli kąt siedzenia jest idealny, miednica jest pochylona do pozycji pionowej, co odciąża odcinek lędźwiowy kręgosłupa" - wyjaśnia Bendl. Odporność pianki na uginanie się również przyczynia się do prawidłowego ułożenia miednicy - a w rezultacie do prawidłowej postawy motocyklisty. Jeśli pianka zachowuje swój kształt, miednica i kręgosłup również pozostają we właściwej pozycji. Jeśli jednak pianka zbytnio się ugina, kierowca również się pochyla. Konstruktorzy przywiązują dużą wagę do ergonomicznej konstrukcji siedziska, ponieważ to właśnie w tym miejscu dochodzi do kontaktu człowieka z maszyną. Typowe dla siedzeń Touratech jest wyżłobienie w powierzchni siedziska. Odciąża ono kość ogonową i w połączeniu z wyprostowaną postawą miednicy sprawia, że główny ciężar spoczywa na dwóch kościach kulszowych.

Die Schaumrezepturen werden modellspezifisch variiert.
Formuły pianek są zróżnicowane w zależności od modelu.

Idealny kształt rdzenia siedzenia jest ustalany w skomplikowanym procesie dla każdego modelu motocykla. W tym celu piankowe wykroje są obrabiane za pomocą szlifierki taśmowej do momentu, gdy ich kontur i powierzchnia pozwalają na przyjęcie idealnej pozycji siedzącej. Z tej próbki wykonuje się następnie formę do seryjnego procesu spieniania.

Obicie - zaawansowane technologicznie i wykonane ręcznie

Ostatnim ważnym elementem komfortowego siedzenia Touratech jest obicie. "Już od wielu lat produkujemy skorupy i rdzenie piankowe do siedzeń Touratech. Ponieważ teraz wykonujemy również prace tapicerskie związane z montażem obicia we własnym zakresie, wykonujemy i dostarczamy kompletny produkt", wyjaśnia Dirk Bendl. Ten krok stał się konieczny, ponieważ Kahedo, długoletni partner Touratecha w produkcji siedzeń, zamknął swoje drzwi pod koniec ubiegłego roku. Jak w przypadku wielu średnich przedsiębiorstw, nie znaleziono odpowiedniego następcy dla założyciela i szefa firmy Karla-Heinza Dorna. Ale na szczęście wiedza fachowa tego tradycyjnego przedsiębiorstwa nie została utracona. "Udało nam się przejąć od Kahedo wiele know-how w zakresie poszyć siedzeń" - cieszy się Bendl. Szeroki transfer wiedzy obejmował zarówno podstawową wiedzę na temat idealnego rozmieszczenia szwów i różnych materiałów, jak i sztuki tapicerskiej.

Touratech stosuje standardowo obicia siedzeń "Fresh Touch". Powłoka wierzchnia tego materiału obniża temperaturę pokrycia siedzenia nawet o 10 stopni Celsjusza, odbijając składnik podczerwieni w świetle słonecznym.

Poszycie "DriRide" oferuje jeszcze większy komfort w wysokich temperaturach. W tym produkcie membrana zapewnia, odprowadzenie wilgoci od ciała przez poszycie i wydalenie jej przez bok siedzenia. Podobnie jak wersje "Fresh Touch" obicia te są oczywiście w stu procentach wodoodporne.

Dopasowanie poszycia jest ostatnim etapem produkcji siedzenia. Doświadczenie i zręczność są niezbędne, aby naciągnąć tkaninę ciasno na rdzeń - bez marszczenia. Na koniec materiał jest mocowany do skorupy.

W Crew68 produkuje się około 600 siedzeń miesięcznie. Ze względu na duży udział pracy ręcznej, siedmiu specjalnie wykwalifikowanych pracowników jest odpowiedzialnych wyłącznie za siedzenia Touratech, od fazy projektowania, poprzez produkcję skorupy i rdzenia piankowego, aż po tapicerkę.

Sorgfältiges Maßnehmen am Motorrad ist eine der Voraussetzungen für optimale Passform und Montierbarkeit der Sitzbank.
Dokonanie dokładnych pomiarów motocykla jest jednym z warunków optymalnego dopasowania i możliwości montażu siedzenia.

"Dzięki dziesięcioleciom doświadczenia Touratech w tworzeniu siedzeń, jak również dzięki szerokiej gamie wariantów i naszej ręcznej produkcji, klienci otrzymują produkty najwyższej jakości, które są dokładnie dostosowane do ich potrzeb", mówi Dirk Bendl, nie bez dumy, podczas krytycznej oceny siedzenia, które właśnie zostało ukończone.

Pełen asortyment siedzeń Touratech jest dostępny w naszym sklepie:

shoWyposażenie motocykli | Touratech: Online shop for motorbike accessories

Von links: Originalsitzbank einer Yamaha T7, Urmuster der Sitzbankwanne, Touratech Sitzbankwanne, Muster für die Schaumform, geschäumter Kern, fertige Touratech Sitzbank.
Od lewej: oryginalne siedzenie Yamaha T7, wzór skorupy siedzenia, skorupa siedzenia Touratech, wzór do formy piankowej, spieniony rdzeń, gotowe siedzenie Touratech.

Jak powstają fotele Touratech:

  1. Klej jest rozpylany na poszycie i rdzeń piankowy.
  2. Obicie jest przygotowywane do montażu.
  3. Na piance rdzeniowej zaznacza się punkty stałe w celu prawidłowego montażu.
  4. Pistolet na gorące powietrze uelastycznia poszycie.
  5. Do dokładnego, pozbawionego zmarszczek pokrycia siedziska potrzebne jest duże doświadczenie.
  6. Po prawidłowym ułożeniu, poszycie jest mocowane do skorupy.
  7. Ostateczne, drobne poprawki przy pomocy pistoletu na gorące powietrze.
  8. Przetestowane i zatwierdzone: po montażu, kontrola końcowa.
  9. Obicie siedzeń Touratech to klasyczna praca tapicerska.

  1. Comfort seat one piece, Fresh Touch for Honda XL750 Transalp
    Comfort seat one piece, Fresh Touch for Honda XL750 Transalp
    515,78 €
    (2 225,20 zł)
  2. Comfort seat one piece, Fresh Touch, for KTM 1290 Super Adventure S/R (2021-)
    Comfort seat one piece, Fresh Touch, for KTM 1290 Super Adventure S/R (2021-)
    515,78 €
    (2 225,20 zł)
  3. Seat cover Fresh Touch 110 x 69 cm
    Seat cover Fresh Touch 110 x 69 cm
    82,58 €
    (356,27 zł)
  4. Comfort pillion seat Fresh Touch, for Harley-Davidson RA1250 Pan America
    Comfort pillion seat Fresh Touch, for Harley-Davidson RA1250 Pan America
    464,09 €
    (2 002,21 zł)
  5. Siedzenie komfortowe kierowcy Fresh Touch, dla Harley-Davidson RA1250 Pan America
    Siedzenie komfortowe kierowcy Fresh Touch, dla Harley-Davidson RA1250 Pan America
    495,10 €
    (2 136,00 zł)
  6. Comfort seat one piece Fresh Touch, for Honda CRF1100L Africa Twin / CRF1100L Adventure Sports
    Comfort seat one piece Fresh Touch, for Honda CRF1100L Africa Twin / CRF1100L Adventure Sports
    515,78 €
    (2 225,20 zł)
  7. Komfortowe siedzenie Fresh Touch do BMW F850GS/ F850GS Adventure/ F750GS, standard
    Komfortowe siedzenie Fresh Touch do BMW F850GS/ F850GS Adventure/ F750GS, standard
    515,78 €
    (2 225,22 zł)
  8. Comfort seat one piece, Fresh Touch for KTM 890 Adventure / 890 Adventure R / 790 Adventure/ 790 Adventure R
    Comfort seat one piece, Fresh Touch for KTM 890 Adventure / 890 Adventure R / 790 Adventure/ 790 Adventure R
    515,78 €
    (2 225,20 zł)

Elementy 1 do 8 62 całkowita



Copyright © 2021