Kontakt z podłożem! - Obniżanie systemu zawieszenia motocykla

Kontakt z podłożem! - Obniżanie systemu zawieszenia motocykla

Długi skok sprężyny daje prędkość - ta stara mądrość dotycząca motocykli wyprawowych jest wciąż aktualna. Im dłuższy jest odcinek pracy, tym lepiej można dopasować elementy sprężyny, aby skutecznie "eliminować" nierówności terenu. Jednak dla wielu osób motocykl typu adventure - i nie mówimy tu tylko o wytrzymałych modelach sportowych, ale także o popularnych motocyklach typu dual i adventure - jest po prostu za wysoki. W końcu nie każdy ma takie umiejętności jazdy, jak mały, duży Gaston Rahier, który swobodnie wsiadał na swojego Dakara Racera, korzystając z podpórki na stopkę. Większość motocyklistów chce, aby ich stopy przez cały czas miały kontakt z podłożem.

Nawet jeśli mniejsi kierowcy są w stanie do pewnego stopnia utrzymać równowagę na motocyklu turystycznym, stojąc na czubkach palców podczas postoju na światłach, w terenie mogą nagle wystąpić sytuacje krytyczne, prowadzące nawet do bolesnej wywrotki. Jeśli w teren wyrusza się z bagażem, problem jest jeszcze większy.

Dokładna analiza problemu

Kiedy klienci zwracają się do nas z tym problemem, sprawdzamy różne możliwości zmniejszenia wysokości siedzenia - wyjaśnia Felix Knop, odpowiedzialny w firmie za systemy zawieszenia Touratech Suspension. "Pierwszym i często najtańszym krokiem jest niskie siedzenie. W naszym asortymencie mamy odpowiednio tapicerowane wersje dla wielu różnych motocykli typu adventure", mówi ekspert. "Dopiero gdy nie uda nam się osiągnąć zadowalającego rezultatu, zabieramy się za najdrobniejsze szczegóły, czyli za układ zawieszenia."

Tak było również w przypadku BMW R 1250 GS Renaty. Renate jest znana szerszej publiczności dzięki swoim przygodom motocyklowym u boku męża Dietera, które oboje publikują w mediach społecznościowych pod szyldem Duo 93 Adventure. Mierząca 164 cm wzrostu Renata z pewnością nie należy do najmniejszych motocyklistów, ale dla niej bezpieczny kontakt z podłożem obiema stopami był na GS-ie prawie niemożliwy. "Na naszą podróż po świecie chciałam mieć motocykl, który łączyłby maksymalne bezpieczeństwo z najlepszymi osiągami i komfortem" - opisuje początkową sytuację Renata.

Jej 1250 był fabrycznie wyposażony w BMW ESA, który do tej pory również dobrze jej służył. "Mimo, że ESA oferuje dobre osiągi i byliśmy w zasadzie zadowoleni, to oczywiste jest, że zawieszenie seryjne może być zaprojektowane tylko dla "standardowej osoby" i średniego dodatkowego obciążenia. Wraz z życzeniem indywidualnego ustawienia, pojawiło się również życzenie obniżenia wysokości siedzenia.

Zestawy do obniżania wysokości bazują na tych samych wysokiej jakości komponentach, co standardowe zestawy DDA typu Plug & Travel.


Z zestawem do obniżania wysokości zawieszenia DDA / Plug & Travel, Touratech Suspension miał na półce idealny produkt do tego celu. "Tak jak w przypadku wszystkich naszych elementów sprężynowych, pierwszą rzeczą, którą robimy podczas konwersji na ten elektroniczny system zawieszenia, jest kontrola zawieszenia" wyjaśnia Knop. "Używamy specjalnego systemu do rejestrowania ważnych parametrów, takich jak waga kierowcy, planowane dodatkowe obciążenie, styl jazdy i obszar użytkowania. Na tej podstawie dobieramy elementy sprężyn i indywidualnie je dostrajamy."

Podobnie jak w przypadku wersji ze standardowym skokiem sprężyny, element obniżający wysokość zawieszenia Touratech jest zintegrowany z motocyklem za pośrednictwem oryginalnego modułu sterującego BMW. Zgodnie z hasłem "Plug & Travel" można po prostu wykorzystać istniejące połączenia wtykowe. Możliwości konfiguracji dla różnych trybów jazdy oraz regulacji dodatkowego obciążenia pozostają takie same.


Dzięki zestawowi do obniżania wysokości Touratech Suspension również kobieta o wzroście 164 cm może bezpiecznie dosięgnąć podłoża obiema stopami.

Kluczowe elementy zapewniające precyzyjną reakcję

Ten elektroniczny system zawieszenia jest produkowany z tych samych wysokiej jakości komponentów, co klasyczne elementy amortyzujące Touratech, oraz z opatentowanego zaworu DDA o wysokiej wydajności. Umożliwia on dostosowanie tłumienia do każdej sytuacji podczas jazdy w ułamku sekundy. Elektroniczne elementy amortyzujące są również w pełni przystosowane do serwisowania.

W przypadku obniżenia wysokości amortyzatory oferują dodatkową regulację charakterystyki tłumienia, aby uzyskać optymalne osiągi zarówno na drodze, jak i w terenie, pomimo zmniejszonego skoku sprężyny. Dzięki zamontowaniu zestawu do obniżania wysokości zawieszenia DDA / Plug & Travel, wysokość siedzenia GS-a Renaty została obniżona o 40 mm, a jego konfiguracja została specjalnie dostosowana do jej potrzeb.

Ta motocyklistka przejechała już ponad 20 000 kilometrów z nowym zawieszeniem na różnych trasach. "Przejechaliśmy ACT Italia - czasami z pełnym bagażem - i odbyliśmy pięciotygodniową podróż po Islandii, z czego 60 do 70 procent to był offroad po szutrowych i żwirowych drogach z nierówną nawierzchnią. Szczególnie w tych warunkach system zawieszenia Touratech sprawdził się znakomicie i byliśmy za niego wdzięczni każdego dnia" - tak Renata opisuje swoje dotychczasowe doświadczenia z przebudową.

Touratech regularnie otrzymuje podobne opinie od klientów, którzy obniżyli swoje motocykle. "Oczywiście, obniżając wysokość tracisz trochę skoku sprężyny, co początkowo nie wydaje się pożądane w motocyklu turystycznym" - wyjaśnia Felix. "Ale bezpieczeństwo wynikające z tego, że stopy zawsze stoją na ziemi, z łatwością rekompensuje te kilka centymetrów. Musimy przyznać, że cztery centymetry mniej w przypadku amortyzatora o długim skoku to niewiele, ale jeśli chodzi o wysokość siedzenia, ta wartość robi ogromną różnicę" - kontynuuje Knop.

Szeroki zakres opcji obniżania

Firma Touratech opracowała zestawy obniżające wysokość dla szerokiej gamy modeli motocykli. Staranne dostrojenie twardości sprężyny i charakterystyki tłumienia kompensuje utratę skoku sprężyny na tyle, na ile jest to możliwe, a w zamian klient otrzymuje motocykl, który idealnie pasuje do jego indywidualnej postury - dla bezpiecznej i pewnej zabawy w terenie.

 

Touratech Suspension Zestaw podwozia Plug & Travel

  1. Touratech Suspension-SET Plug & Travel -25 mm lowering for BMW R1200GS/R1250GS Adventure  from 2017
    Touratech Suspension-SET Plug & Travel -25 mm lowering for BMW R1200GS/R1250GS Adventure from 2017
    3 615,59 €
    (15 675,50 zł)

System obniżający Touratech

Firma Touratech opracowała zestawy obniżające wysokość zawieszenia dla wielu modeli motocykli. Najprostszym rozwiązaniem, które często jest zupełnie wystarczające, jest wymiana sprężyn przedniego zawieszenia. W przypadku przedniego zawieszenia stosuje się sprężyny o charakterystyce progresywnej.

Jeszcze lepsze osiągi obniżonego układu zawieszenia można uzyskać stosując wysokiej jakości amortyzatory Touratech Suspension w połączeniu z odpowiednio dobranymi sprężynami przedniego zawieszenia. Do obniżania wysokości dostępne są również zestawy z zamkniętym wkładem.

W przypadku Boxera-GS zalecamy kombinację dwóch amortyzatorów o ograniczonym skoku - są one dostępne zarówno w wersji standardowej, jak i jako zestaw elektronicznego systemu zawieszenia DDA / Plug & Travel.

Niezależnie od tego, na jakie rozwiązanie zdecyduje się klient, każda przebudowa jest poprzedzona szeroko zakrojonymi konsultacjami, aby zapewnić kompleksowe, indywidualne rozwiązanie.



Copyright © 2021